MORD I BLÅTT

Jun 28th, 2012 | By | Category: 2012-06 juni, Recension

Omslag till Mord i blåttAv Jan Mårtenson
Wahlström & Widstrand 2012
ISBN 9789146221470, inb, 377 sid

Det här är Jan Mårtensons fyrtionde kriminalroman. Förr i världen irriterade jag mig på att hans böcker saknade spänning och kluriga kriminalgåtor och mest bestod av annat, som jag upplevde det. På senare tid upplever jag en likhet mellan H.K. Rönblom och Jan Mårtenson. Båda skriver om något som de kan, men det är inte kriminalromanen i sig som är det viktiga. I Rönbloms fall var det lysande sociala skildringar och mycket god gestaltning av människor men främst miljö. Jan Mårtensons böcker skall läsas som underhållningsromaner med konst och konsthantverk centrum. En liten bildningsresa i tid och rum där Mårtenson gör nedslag i historiens utkanter med små citat. Allt präglat av värme och förmedling av kanske inte så användbara kunskaper. Men desto mer intressanta. Och som jag skrivit tidigare. Det är förbannat trevligt att sitta i sällskap med en äldre bildad herre och lyssna på hans erfarenheter och kunskaper.

Mord i blått handlar naturligtvis om antikhandlaren Johan Kristian Homan som genom sin paranta flickvän Francine blir inbjuden till ett modehus 50-årsjubiléum. Det firas i Marrakech, där den berömde modeskaparen Yves Saint Laurents magnifika residens ligger i trädgården Jardin Majorelle.

Och vad händer då där?

Ja, Homan blir som vanligt inblandad i ett antal mord och blir själv hotad, men överlever så vi får en fyrtioförsta bok av Jan Mårtenson.

Jag kunde stundtals inte låta bli att skratta högt när Mårtensons tankar, förmedlade genom Homan, presenterade en mängd tyckanden om vardagens trivialiteter. Alltifrån synen på SVTs program numera till den överreklamerade drycken champagne, som trots att den är kall och gratis bara smakar småsurt. Alla de här tyckandena delas med denne läsare till fullo. Här handlar det inte om att anpassa sig till huvudfåran av tyckanden som våra politiker och kändisar så snabbt anpassar sig till.

Läs Jan Mårtenson och njut av hans sällskap.

LENNART HÖGMAN

Jan Mårtenson