Mar 16th, 2010 | By | Category: 2004-2, Recension

Av Thomas Blom
Forskargruppen Turism & Fritid
Högskolan i Karlstad 1998

Thomas Blom & Mats Nilsson
Institutionen för samhällsvetenskap
Karlstads universitet 2000

Egentligen hade jag inte alls tid att läsa de här båda skrifterna när de damp ned, men jag gjorde det välkända misstaget att börja bläddra och så var jag fast. Deckare & thrillers är ofta morbid läsning. Men vad är då morbidturism? Det exempel som ligger DAST:s läsare närmast är otvivelaktigt de sedan årtionden tillbaka så gott som dagligen förekommande Uppskärar-promenaderna i Jack the Rippers blodiga fotspår i London.

”Med morbidturism definierar jag dels den form av turism som fokuserar ond bråd död och som snabbt drar till sig en stor mängd människor, dels på en inriktad artificiell morbidrelaterad turism”, skriver Thomas Blom, som till det senare räknar det ”Dracula-land” som planeras i Transsylvanien. Men det är inte litterär, fiktiv morbidturism som hans bok handlar om utan om den dödskult som uppstår kring Lenins och Maos balsamerade lik, kring platsen där statsminister Olof Palme mördades, sångaren Jim Morrisons grav i Paris, Elvis Presleys Graceland, monumentet i Cholame där skådespelaren James Dean körde ihjäl sig, Marilyn Monroes vägg-grav på drive-in-kyrkogården i West Hollywood etc. Det är alldeles uppenbart att döden i dess kändisartade, mordutförda och katastrofbetonade former utövar en stor dragningskraft. Prinsessan Dianas gravplats i Althorp är numera det mest omskrivna exemplet. För att inte tala om alla faraonska mumier på museet i Kairo. Mordet på utrikesminister Anna Lind har satt NK i morbidfokus. Med sin bok vill Blom & Nilsson bland annat ”diskutera myten som image utifrån en turistisk produktnisch”. Det låter väldigt akademiskt, men de båda intressanta skrifterna, som delvis överlappar varandra, är inte speciellt svårlästa.

BERTIL FALK