MORA STENAR. En polisroman

Jul 28th, 2018 | By | Category: 2018-07 juli, Recension

Omslag till Mora stenarAv Ulf Broberg och Peter Lundström
Arx Förlag AB, 2018
ISBN 9789187043987, 140 sidor

En höstnatt plundras en långtradare lastad med platta TV-skärmar vid en trafikplats utanför Uppsala. Det hela sker med den mutade estniska förarens goda minne. Olyckligtvis stannar en polisman på väg hem till vid trafikplatsen och upptäcker vad som pågår, vilket leder till att han omedelbart skjuts ihjäl. Trafikplatsen heter Mora Stenar, uppkallad efter det näraliggande ställe där medeltida kungar valdes och skickades iväg på eriksgator (ibland med våld och död i släptåg).

Utifrån detta nattliga drama spinner Ulf Broberg och Peter Lundström en intrig med förgreningar till internationell brottslighet, där den grövsta gangsterverksamheten lierat sig med korrumperade polischefer och svenska statstjänstemän som simulerar ryggont för att få tid över till människohandel. Prostitution, häleri, mord och kidnappningar – även av poliser på spaningsuppdrag – passerar förbi i ett flöde av sadistiska och lukrativa affärer. Händelserna vid Mora Stenar förvandlas snabbt till en mycket liten pusselbit i detta gränslösa europeiska drama.

Ulf Broberg och Peter LundströmBroberg och Lundström kan uppenbarligen mycket om det som de skildrar. Intrigen är tät och övertygande, med en hel del intressanta detaljer från polisarbetet. Märkligt nog stannar texten ändå vid något som liknar ett synopsis på en större roman. På knappt 140 sidor refereras händelser som hade krävt åtskilliga fler sidor för att gestaltas på allvar. Då hinner författarna dessutom få med ett sidospår om några ensamkommande afghaner i Uppsala och en del välkänd kritik av polisens nya organisation.

Trots betydande förtjänster hinner Mora Stenar inte bli särskilt spännande eller inlevelsefull. Men kanske kan det bli en film eller TV-serie av detta synopsis, det skulle berättelsen förtjäna.

PÄR ALEXANDERSSON