Oct 30th, 2017 | By | Category: 2017-10 okt, Recension

Omslag till MonstretAv Terézia Mora
Das Ungeheur, 2013
Översatt av Linda Östergaard
Rámus Förlag, 2017
ISBN 978-91-86703-74-5, 578 sidor

Till omfånget är denna fortsättning av den ännu inte översatta Der einzige Mann auf dem Kontinent en riktigt monstruös tegelsten. Här har den nyss fockade östtyske dataprogrammeraren Darius Kopps alkoholberoende och aningen hetsätande hustru Flora begått självmord. Eftersom hon ursprungligen kom från Ungern bestämmer sig Darius, som själv är på bristningsgränsen, att föra tillbaka hennes aska dit. Resan utvidgas efterhand under hans försök att få veta mer om den kvinna han delat vardagen med i tretton år.

Terézia MoraMed sig på resan har han hennes dagbok som han äntligen begriper eftersom han lyckats få dem översatta från ungerska. Det blir ingen lätt läsning varken för Darius eller för den som för Moras roman i sin hand. Darius Kopps resa avhandlas på den övre delen av sidorna medan dagbokstexten ligger på nederdelen, genom hela boken avdelat av en linje. Huvudpersonen får en helt ny syn på den älskade hustru han trott sig känna utan och innan genom hennes smått osammanhängande anteckningar, ibland bara enstaka ord eller korta notiser. Efterhand stiger det fram en berättelse om hur en emigrerande kvinna från Östeuropa utsätts för en myndighetsbehandling som också innehåller sexuella kränkningar. Darius reagerar också på att han själv är osynlig i anteckningarna.

Den dubbla beskrivningen där Floras redogörelse för olika depressiva tillstånd tycks överföras till Darius och till sist också till läsaren som snart vet varken ut eller in men måste fortsätta att läsa på grund av det suggestiva innehållet.

Det har blivit en berättelse om två människors svek mot varandra. Vem av dem som är titelns monster är osäkert, kanske är det sjukdomen, något som textmottagaren får räkna ut. I Moras roman framstår Europa som en kall och hård plats som förändrats mycket efter den eufori som uppstod efter murens fall. Det kan möjligen förklara Darius världsfrånvända natur.

Allt får sin upplösning i en kaotisk bilolycka där också kärleken dyker upp.

Terézia Mora föddes 1971 i Sopron, Ungern, och bor sedan 1990 i Berlin. Hon anses vara en av de viktigaste intressantaste tyskspråkiga författarna. Sedan debuten 1999 har hon utkommit med fem romaner. På svenska introducerades hon 2011 med Alla dagar. För Monstret, vars utmärkta svenska översättning gjorts av Linda Östergaard. belönades hon med Deutsche Buchpreis.

Taggar: , , , , , ,