MONSTER En världshistoria om det skrämmande

Dec 8th, 2016 | By | Category: 2016-12 dec, Recension

Omslag till MonsterAv Bo Eriksson
Natur och Kultur, 2016
ISBN 978-91-27-13562-8, 494 sidor

Historikern Bo Eriksson har med sin nya bok Monster – en världshistoria om det skrämmande åstadkommit en spännande och rätt vetenskaplig genomgång av fenomenet monster som just nu tycks översvämma all populärkultur från dataspel och film till skräcklitteratur och bildkonst. Det är mycket nu, för att citera TV-programmet Lorry, men det har funnits mycket tidigare också. Redan i tidernas begynnelse satt människor vid lägereldarna och skrämde upp varandra med berättelser om vidunder, troll och andra onda väsen. Allt för att lära de unga okunniga om världens faror något som senare kom att inspirera författare att utnyttja den evolutionära rädslan till att skriva om vampyrer, varulvar och levande döda.

Men det har inte enbart gällt att tämja eller förstärka rädslor i de olika kulturer Eriksson beskriver. Här finns också ett genusarv där farliga kvinnomonster som grekiska sirener varnar män för det andra könets starka och lockande sexualdrift. Författaren funderar över hur det kommer sig att människor vid olika tider och på skilda kontinenter uppfunnit dessa varelser som trots alla kulturella skillnader har gemensamma drag. I Sveriges vikingatid fanns jättar och Midgårdsormen att vara rädd för. Där gav asagudarna hopp om räddning medan de gamla grekernas fasa för gorgonen Medusa med ormar i stället för hår. Den som såg hennes ansikte förvandlades omedelbart till sten. Men guden Zeus son besegrade henne och återställde viss ordning med hjälp av hennes avhuggna huvud. I de flesta berättelser om monster och vidunder finns någon som ser till att det goda segrar och status quo återvinns. På så sätt lärde sig människan de värderingar som gällde i samhället oavsett man bodde i Indien eller det medeltida Tyskland, i Afrika eller arktis. En del monster lever kvar än i dag. Kolla bara adelns vapensköldar på Riddarhuset och begrunda de gripar och andra väsen som finns på dem. Behov av monster kan manifesteras på olika sätt.

Historiedoktorn vid Stockholms universitet och redaktören för Historisk tidskrift Bo Eriksson är en kunnig ledsagare genom monstrens skiftande historia och boken har många illustrationer (kunde gott ha fått vara fler) och han skriver väl och medryckande. Tidigare har han bland annat gett ut Tusen år av fantasy: Resan till Mordor (2007), Bestiarium: en medeltida djurbok (2009) och Den svenska adelns historia (2011). 2009 erhöll han Hertig Karls pris (Stora historiepriset), för att ha “förmedlat väsentlig historisk kunskap till en bred allmänhet” och “etablerat sig som en kunnig populärhistoriker av främsta klass”.

Bo Eriksson

Bo Eriksson. Foto Kate Gabor

Taggar: ,