Jun 30th, 2018 | By | Category: 2018-06 juni, Recension

Omslag till MonsterAv Jørgen Jæger
Monster, 2015
Översatt av Cajsa Mitchell
Lind & Co, 2018
ISBN 978-91-7779-322-9, 415 sidor

Den norske författaren Jørgen Jæger debuterade 2003 med boken Skyggejakten där han introducerade länsmannen Ole Vik och de övriga poliser han samarbetat med i ett gäng böcker. Monster, som nu utkommer hos Lind & Co i Sverige är den åttonde boken i serien men det gör inte så mycket att man missat de tidigare. Det är lätt att komma in i denna välskrivna kriminalroman som dock har lite överarbetade miljöskildringar som drar ner tempot en aning. Det finns visserligen lite hänvisningar till tidigare fall men inte så att det stör.

Historien om gravida Anne som har skyddad identitet och bor på hemlig adress med nye mannen har all anledning att hålla sig undan från exet Ragnvald som har lätt att ta till våld. En dag hittas hennes nye man Ulrik svårt misshandlad – och man känner doften av Ragnvalds rakvatten.

Det verkar vara ett enkelt fall för Cecilie Hopen som sköter utredningen medan Ole Vik är sjukskriven men när ett mord inträffar förändras allt och historien tar en ännu allvarligare och ytterligt komplicerad vändning. Hot och har är några av ingredienserna i denna solitt skrivna polisroman. Relationerna är många mellan de inblandade, inte minst bland poliserna men det är det psykopatiska våldet som får läsaren att reagera mest. Jørgen Jæger skriver spännande och verkar vara insatt i norskt polisarbete.

Jørgen Jæger har blivit allt populärare i sitt hemland där har började skriva noveller för veckopressen. Böckerna om Ole Vik och Cecilie Hopen utspelar sig i den fiktiva småstaden Fjellberghavn. Jæger har nominerats till Norges bokhandlarpris fyra gånger.

BROR ANDERSSON

Jørgen Jæger

Jørgen Jæger. Foto John Andresen