MODERNA INDIEN

Mar 6th, 2010 | By | Category: 2006-4, Recension

Av Per J Andersson
Alfabeta 2006

Indien försåg en gång i tiden författare av skilda slag med motiv för exotiska berättelser, som När regnet kom av Louise Bromfield och Per Westerlunds sakliga pojkböcker, exempelvis Tjuvpojken som blev maharaja. Ej att förglömma H. R. F. Keatings deckare om inspektör Ganesh Ghose i Bombay (numera omdöpt till Mumbai). Hans Det perfekta mordet kom på svenska 1964. I dag är allting på väg att förändras oerhört snabbt. Visst finns det gamla Indien kvar, men det nya stormar fram. Böcker som vill beskriva Indien blir lätt rapsodiska och Per J Anderssons Moderna Indien är inget undantag när han ger sig på en egentligen omänsklig uppgift. Med ett lapptäcke av möten och samtal, blandat med fakta och försök att förklara, hoppar han från den ena delen av Indien till den andra, fram och tillbaka. Titeln Moderna Indien har ändå full täckning. Det är främst medelklassens unga indier som tonar fram, de som både liknar och skiljer sig från svenska ungdomar. Jag känner igen det mesta, men frågar mig om den som själv aldrig bott eller åtminstone varit i Indien kan ta till sig detta. Svaret på frågan är förmodligen individuellt. Andersson kan Indien.

Jag kommer inte på honom med en enda felaktighet. Boken är rikt illustrerad med färgfoton av Mikael Lindström. Ändå lämnar Lindströms bilder mig ganska likgiltig. De saknar något. Efter en stunds funderande inser jag vad som måste saknas: det är rörelsen och framför allt lukterna. För Indien är ett lukternas land, det må vara avgaserna i Kolkata, currydoften från matlagningar i Ahmedabad eller rökelslukt i Varanasis tempel.

Indiens folktäta virrvarr i ständig rörelse låter sig inte heller fångas på bild. I stället blir det detaljer, individer, situationer. Helheten kan varken fångas i bild eller text, men här lyckas texten bättre än bilderna, som får fungera som backning av texten, vilket förmodligen är avsikten. Boken ger en inblick i och förklaring till varför elefanten Indien raskt går upp i jämnhöjd med draken Kina och troligen kommer att passera den vid ingången till Valhallavägskurvan om man så får säga. Läs den gärna innan Du reser dit. För i Indien bör man väl ha varit åtminstone en gång i livet?

BERTIL FALK