MITT WALLANDERLAND

Feb 26th, 2013 | By | Category: 2013-02 feb, Recension

Omslag till Mitt WallanderlandAv Ewa-Gun Westford
Booklund förlag 2012
ISBN 978-91-86420-94-9, 146 sid

Ewa-Gun Westford är kommunikatör inom polisen och nog kan hon kommunicera. När man läser boken känns det som om man sitter i soffan och lyssnar till en god vän som berättar. Hennes språk är enkelt – kanske till och med bedrägligt enkelt med skånska uttryck emellanåt – medan hennes livshistoria inte är så trivial.

Hon föddes som frisördotter i det lilla samhället Borrby mitt i Österlen under en tid när hierarkierna var starka och provinsialläkaren och prästen var oerhört viktiga personer. Polisen var en snäll byling som mitt i gatan stod. Den saken har förändrats under den tid Westford arbetat inom kåren som från början var rätt kvinnofientlig. Hon berättar om de attityder som mötte henne som kvinna på polishögskolan, något som fortsatte när hon började arbeta i Malmö i början av 1970-talet. I piketgruppen blängde det ansvariga befälet på henne och sa: ”Vem fan tror du att du är? Du kommer att få ett helvete, och det ska jag min själ se till.” Och när hon som enda kvinna deltog i en facklig kurs glodde Polisförbundet företrädare på henne och sa: ”Oj, blir det dans också?”.

Ewa-Gun WestfordMen det har som sagt förändrats och till del beror det på den envetna Westford som gnetat sig fram till att bli polistalesman och som sådan rätt populär hos media. Tack vare detta har hon blivit Skånes mest kända polisprofil. Fast hon rörde också om lite i grytan under en sejour i Stockholm. Inte bara i huvudstaden. 2006 var hon som Räddningsverkets representant i Beirut när israeliskt artilleri besköt staden och svenskar skulle evakueras.

Fast hon är inte nöjd med allt inom myndigheten. Hon berättar om händelser som fått henne att lämna Polisförbundet och – Malmöpolisens sångkör.

En stor del av boken utspelar sig i Ystad, dit hon kom för tio år sedan och blev riktigt tjenis med den fiktive polisen Kurt Wallander (därav boktiteln). Denna berättelse i berättelsen får mig att lite höja på ögonbrynen och undra över hur stark PR-känslan kan få bli hos en myndighet. Polismaktens uppställning för de olika filmbolagens arbete med de många Wallanderproduktionerna har varit betydande. Det blir faktiskt lite för mycket om denne litteräre och cinematografiske polis. Man får för sig att hon utnyttjar figuren både för att stärka sitt ego och använda honom som snuttefilt när hon råkar in i en personlig kris. Författaren Henning Mankell låter henne bo i ett annex på sin stora gård i Österlen en tid.

Men i det stora hela är det en imponerande liten bok om en orädd kvinna i en organisation som inte alltid uppför sig som den borde.