Apr 28th, 2009 | By | Category: 2009-2, Recension

Omslag till Moore, mitt namn är Roger Moore

Av Roger Moore och Gareth Owen
My Word is My Bond 2008
Översatt av Elisabeth Olin
Norstedts 2009

Mitt namn är Moore – Roger Moore är en mycket vänlig, charmig, lättläst och ofta skämtsam berättelse om grabben från Denham i England, som från uppväxten som enda barnet i en polisfamilj under andra världskriget, kom att bli en av världens mest kända skådespelare. Moore (född 1927) slutade skolan som 15-åring och hamnade i teater- och filmbranschen snudd på av en slump. Han berättar med glimten i ögat om hur han lärde sig filmkyssas vid så mogen ålder som 28 år, det är han TV-debuterade.

För film- och televisionsentusiaster tycks han alltid har funnits med i rutan och på vita duken. Hans verkliga genombrott kom 1961 då han började spelar Simon ”Helgonet” Templar, en figur som skapats av den excentriske författaren Leslie Charteris. Det var från början meningen att Helgonet skulle göra en Jaguar, men det gick inte att få fram en sådan med kort varsel. I stället fick han ragga i en vit Volvo P1800. Detta hände, som ni förstår, långt före den nu så aktuella bilkrisen.

Lite senare fick han rollen som Lord Brett Sinclair och spelade mot Tony Curtis i serien Snobbar som jobbar. Både den och Helgonet kan man fortfarande titta på i de betalkanaler som svirrar runt i den digitala rymden.

Så blev han då det stora underhållningsnamnet på filmduken, den snudd på övervinnlige superhjälten James ”007” Bond, en skapelse av gamle spionen och författaren Ian Fleming. Sju filmer om mannen med rätt att döda blev det för Moores del. Han var lite misstänksam mot rollen först men sedan han fått möjligheten att göra sin figur ljusare och lättsammare än föregångaren Sean Connerys tolkning slog han till.

Och han sticker inte under stol med att han skådespelar för pengar. I boken säger han flera gånger att han vet sitt värde.

Han har gjort film med så gott som alla regissörer och skådisar av värde och de flesta tycks han gilla trots att en hel del av dem förstörde inspelningar på grund av alhoholmissbruk och annat. Men det är bara ett par stycken han blivit så arg på att han namnger dem. Till och med sådant klander framförs med elegans.

Elegant är också beskrivningen av tiden efter 1991, men då får texten dessutom mer svärta. Detta år utnämndes Moore UNICEF-ambassadör och har fått resa runt i världen till platser där barn har det svårt. Han vill gärna försöka få andra människor att göra mer för världens barn, samtidigt som han lägger ner mycket tid och arbete åt sitt viktiga arbete. För honom själv har det gett resultat: i oktober 2007 tilldelades han Dag Hammarskjöld Inspiration Award för sitt arbete.

Ett litet pris för memoarboken vore också på sin plats.

Roger Moore som ung

Roger Moore som ung