MITT LIV SOM SCHAFFER

Jun 4th, 2014 | By | Category: 2014-06 juni, Recension

Omslag till Mitt liv som SchafferAv Janne Schaffer och Petter Karlsson
Roos & Tegnér Pocket, 2014
ISBN 978-91-86691-72-1, 340 sid

Det här är en lite ovanlig musikerbiografi eftersom den handlar om rock’n’roll (men också om annan musik) helt utan sex and drugs. Det är en berättelse som i stort bygger på glädje men samtidigt finns där en smärta över hans lillebrors tragiska slut i akut alkoholförgiftning 1983. Där försvinner glädjen i svärta och självrannsakan. Något av detta hittar man också i beskrivningen av de stela föräldrarna och om hans vänskap med Ted Gärdestad.

Janne Schaffer beskrivs av medförfattaren och journalisten Petter Karlssson som den tillbakadragne grabben från Blackeberg som efter en blygsam början (han byggde sin egen gitarr i skolan) kom att spela med musikaliska storheter från världens alla hörn. Eftersom jag jobbade som manager och PR-knutte för flera band på 60-talet ger den här skildringen vissa nostalgiska känslor och väcker bortglömda minnen till liv samtidigt som man slås av att det faktiskt är ett halvsekel sedan detta fortlevande decennium kunde upplevas.

Som musiker har Janne Schaffer mycket att skryta över men han gör det inte. Man kan tro att han fanns i periferin eftersom det mesta han berättar om tycks ha hänt de kompisar han spelat ihop med – och de är många: från de band han tillhörde i början (av vilka Sleepstones är det jag minns bäst från Nalen och huvudstadens många ungdomsgårdar) till storheter som Abba, Ted Gärdestad, Björn J:son Lindh, Lasse Åberg och en massa utländska kändisar. Han tycks intuitivt veta vilka tidsmarkörer som krävs för att läsaren ska hänga med.

Det ovanliga med Schaffer är att han framställer sig så fantastiskt vanlig. Det som skiljer honom något från andra är hans envisa vilja att öva på gitarren, det nödvändiga i att snabbt kunna hitta rätt ackord eller rätt riff. Då kan man hålla tungan rätt i mun.
Men han gillar att berätta anekdoter. I detta är han också en mycket vanlig musiker. Den som någon gång suttit i en orkesterbuss vet att historierna aldrig tar slut.

Janne Schaffer

Janne Schaffer