MITT LIV SÅ HÄR LÅNGT

Mar 7th, 2010 | By | Category: 2006-3, Recension

Av Jane Fonda
My Life So Far 2005
Översatt av Carla Wiberg
Brombergs 2006

”Jag är född den 21 december, på årets kortaste dag. Jag har alltid sett året som en cirkel, med december stadigt på plats längst nere, som sexan på en klocka. När det nya året börjar rör jag mig uppåt, motsols, tills jag efter tolv månader har gått varvet runt och kommit tillbaka till botten, till den kortaste dagen. På min 50-årsdag 1996 slog det mig att om man förutsatte att jag skulle få leva till 90-årsåldern, så skulle ridån gå upp för tredje akten efter nästa varv.”

Så börjar Jane Fonda sin bok. Hon har från barnsben levt mitt i film och teater, över fyrtio filmer har sett henne agera, for better or worse. Hennes skildring av det livet är så naket och ärligt att mans hisnar. Fadern, den kände Henry Fonda gav inte mycket av det hon längtade efter, av kärlek, värme och bekräftelse. Det kom att bli hennes genom tiderna svåraste och smärtsammaste akt att ta sig igenom. Moderns själsliga ohälsa färgade hennes traumatiska liv efter moderns självmord. Hon var ett ensamt barn mitt i all lyxen med tjänstefolk. En främmande kvinna blev hennes närmaste kontakt till värme och kärlek. Kanske hade hon tur. Den som höll om henne kunde ge den trygghet hon behövde.

Osäkerhet föder oro. Tröstsökande blir till bulimi, ättvång och detta följer henne under många år upp i vuxen ålder, en skräck som förlamade. Hon gifter sig med Roger Vadim, som tidigare har avverkat hela sju hustrur.

Tom, make nummer två, hade idéer som stämde med Janes och de blev ett par som stred för en fredligare värld. Energi är något som Jane har massor av. Av detta blev det till en världsomspännande rörelse – en kroppslig sådan. Vem har inte gympat med Fonda? Boken är full av de möten med skådespelare vi ”känner”, men när hon möter Katherine Hepburn inför filmen Sista sommaren, där Jane spelar mot sin far, är det ett möte formidable! Mrs Hepburn är en dam som också ifrågasätter både Jane och hennes far. Hepburn har känt hans kyla och det är kanske därför Jane och Katherine finner varandra.

Allt det som händer boken igenom är en både skön och smärtsam berättelse om det som är Jane Fonda. Möten med alla, inte minst hennes sista/senaste man, som är så svindlande med alla sina rancher och sin enorma förmögenhet att allt detta gör henne till slut till det hon alltid velat vara – fri – att vara det hon vet att hon är.

Alla möten med hennes vänner ger läsaren en kännedom om den värld bon levt i och det är lätt att se hur både lätt och svårt detta har varit, tills nu!

MARGARETA MORELIUS