MITT 60-TAL Ett årtionde i bilder

Sep 19th, 2017 | By | Category: 2017-09 sep, Recension

Omslag till Mitt-60-talAv Katarina Danielsson (red)
Historiska Media, 2017
ISBN 978-91-7545-523-5, 159 sidor

Det hände mycket under det blomstrande 60-talet och fotoboken Mitt 60-tal berättar om många av dessa händelser i bilder och korta, informativa texter till båtnad för alla nostalgiskt lagda.

Sverige började protestera mot apardheidpolitiken i Sydafrika och visade också missnöje med rasismen i USA. Vi skickade 600 FN-soldater till inbördeskrigets Kongo, något som rapporterades i svensk enkanals-TV som år 1960 kunde casha in sin miljonte licens. Per Anders Fogelström kom med boken Mina drömmars stad och Alfred Hitchcock bad biobesökarna att inte avslöja slutet på rysaren Psycho. Vraket Vasa upptäcktes och Hasse & Tage lyckades registrera AB Svenska Ord hos Patent- och registreringsverket.

John F. Kennedy blev USA:s president ett tag och avstyrde Kubakrisen innan han mördades i Dallas. Lennart Hyland flyttade sin hörna från radion till TV-rutan och Andy Warhol blev jätteberömd på att måla av sopburkar. 1962 fängslades Nelson Mandela, året efter blev Olof Palme konsultativt statsråd och Astrid Lindgren gav ut Emil i Lönneberga.

Svenska städer moderniserades (vandaliserades, tyckte en del) och Kamprad invigde sitt första IKEA-varuhus där också de allt långhårigare tonårspojkarna kunde handla. Men inte Stig Wennerström som just åkt fast för spioneri. Beatles kom till Stockholm och ljudet för dagen löd Yeah, yeah, yeah. Fast vi tvivlar på att Nikita Chrustjov sa mycket annat än ”Njet” under sitt femdagarsbesök. Cassius Clay blev världsmästare i tungvikt och skulle inom kort byta namn till Muhammed Ali. 1964 kostade en burk mellanöl 1:35. Fast Rolling Stones som kom till Sverige det året gillade starkare saker. En annan stark sak var boken Roseanna, Sjöwall och Wahlöös första om kommissarie Beck. Två år senare rodnade hela svenska folket när Per Oscarsson strippade i TV vilket märkligt nog sammanföll men den värsta köldvågen i mannaminne.

Humör och hormoner hettades upp igen av Vilgot Sjömans film Jag är nyfiken Gul och i det moraliska släptåget efter den kom propåer om att Pelle Svanslös i serietidningsform var ”olämplig litteratur” som ”främjar våld hos barn”. Fast det var inte därför som danspalatset Nalen på Gata Regerings stängde. Alla började säga ”du” till varandra, uppmuntrade av Medicinalstyrelsens generaldirektör Bror Rexed. Och i USA bestämde högsta domstolen att vita och svarta visst fick gifta sig med varandra.  Den svenska vänsterregeringen såg till att vi fick högertrafik. Tennisens Davis Cup orsakar kravaller i Båstad och Richard Fossbury visar världen hur man hoppar högt med ryggen mot ribban.

Sverige får postnummer och studentexamen läggs ner. I Vietnam orsakar Tétoffensiven stora amerikanska förluster men än skulle kriget fortsätta. Största nyheten under årtiondets sista år var nog att en människa satte fötterna på månen.

Om allt detta och mycket mer av stort och smått berättar Mitt 60-tal Ett årtionde i bilder, en tid jag upplevde och minns med glädje. Boken talade om för mig att jag mindes mycket mindre är jag trodde. Tack för påminnelsen.