Jul 20th, 2012 | By | Category: 2012-07 juli, Recension

Omslag till MississippiAv Hillary Jordan
Mudbound 2008
Översatt av Dorothee Sporrong
Historiska Media 2012

ISBN 978-91-87031-00-7, 298 (304) sid

Tragedier i klassisk grekisk anda och romaner om sociala orättvisor gör sig bra i alla omgivningar, men allra bäst när de utspelar sig i den amerikanska södern där rasmotsättningar och fattigdom ger särskild stringens åt sådana berättelser. Langston Hughes romaner dyker upp i mitt minne, men det är tydligen inte nödvändigt att en svart man skriver självupplevt. Om man är en bra och inkännande vit författande kvinna kan resultatet bli lika gripande.

Hillary JordanHillary Jordan tycks ha dessa egenskaper och har använt dem väl i denna sin debutbok. Hon växte upp i södern, fast inte i Mississippi utan i Texas och Oklahoma, och har arbetat som copywriter innan hon började skriva noveller och längre texter. För Mudbound, som romanen heter i original erhöll hon Bellwether Prize for Fiction, en utmärkelse som delas ut vartannat år till en debutroman som just behandlar sociala orättvisor. Fast där har jag hittat en diskrepans. Mudbound är copyrightad 2008 men enligt förlagets hemsida fick hon detta pris redan 2006.

Här finns sex personer som bär berättelsen. Viktigast är kanske Laura, en inte alltför vacker tös från stadsmiljö som hamnat på landet och nu sitter fast i farmens lera i Mississippideltat som husfru, gift med Henry som till skillnad från sin hustru ser farmen som att en dröm gått i uppfyllelse. Men också Jamie får stor betydelse.

De människor som presenteras allra först är Jamie och Henry som gräver en grav i den vattensjuka marken för att ge tyrannen Pappi den sista vilan. Jamie är yngste brodern, en charmknutte som just kommit hem från andra världskriget där han varit stridsflygare. Att det inte varit lätt att kriga förstår man. Han har drabbats av en djup depression som bara kan lindras med såar av whisky. Det är ett engagerande anslag, ett förebud om onda tider. Och planteringarna fortsätter. Laura tror inte att Pappi dött en naturlig död, och hon tror sig veta att hon själv är en av anledningarna till detta.

För varje ny berättarröst läggs nya perspektiv och ledtrådar till fortsättningen till. Sonen till den svarte arrendatorn – Ronsel – anländer från krigets Europa och vänskap uppstår mellan honom och Jamie, något som inte ses med blida ögon av befolkningen. De vita ska hålla sig borta från de svarta.

Bygget av boken är faktiskt imponerande och människorna riktiga människor som vrids och vänds och utveckas under 300 spännande, gripande och gråtframkallande sidor. Nå, det finns ett undantag. Pappi skildras oavbrutet som en vidrig människa utan goda sidor. Här gäller inte tesen om att icke tala illa om de döda.

Spänningen stegras genom hela romanen och blir nästan outhärdlig under de sista hundra sidorna. Det är ett imponerande debutverk.