MIRAKLET I SANT’ ANNA

Mar 17th, 2010 | By | Category: 2004-1, Recension

Av James McBride
Miracle at Sant’ Anna 2002
Översatt av Thomas Preis
Forum 2003

Denna krigsroman är så välskriven och spännande att man slukar den från första till sista sidan. Och oavsett vad man tycker om romaner om andra världskriget är detta en bra bok. McBride levandegör den del av kriget som utspelade sig i Italien, där trupper från Amerika stred mot tyskarna i krigets slutskede. Ett krig som fördes av svarta soldater under vita befäl i ett land långt bort från Amerika. Motsättningar mellan svarta med olika bakgrund och ambitioner, mellan befälen och de andra soldaterna är en viktig del i romanen. McBride väljer inte för att beskriva rädslan och känslan av overklighet som följer på skyttegravskrigets tristess och fasa.

Huvudpersoner är fyra amerikanska soldater och en italiensk pojke som aven slump hamnar mellan den tyska och den amerikanska stridslinjen i en liten italiensk by. Här försöker soldaterna få kontakt med sitt förband och få hjälp med att bli hämtade. Med ett misslyckat framryckande, i färskt minne, där flera mist livet och befälen visat sin inkompetens är de fyra trötta och utslitna och pojken är skadad.

I byn bor de som inte orkat eller velat fly och här sammanstrålar byborna med de svarta soldaterna, en deserterad tysk soldat och några italienska partisaner. Partisanerna är på jakt efter den som förrått dem och amerikanerna vill bara hem. Det är under några få dagar i byn som största delen av romanen utspelar sig. Det finns en anknytning till nutid men att berätta om den vore att ta udden av den spänning som romanen delvis bygger på.

LOTTA MAGNUSSON