MIRAKLET I HÄLSINGLAND

Mar 6th, 2010 | By | Category: 2006-4, Recension

Av Saw Alonzo
Hjalmarson & Högberg 2006

Efter försäljningsframgångarna med En nubbe och pizza i Alfta återkommer den svenske italienaren Alonzo med ännu en skröna – Miraklet i Hälsingland. I förra boken fick en gangsteruppgörelse i Stockholm huvudpersonen Peppo att fly till Alfta utan för Bollnäs i Hälsingland där han lät sin sydländska initiativförmåga blomma ut – något som skapade humor genom kulturskillnaderna mellan sydnorrlänningens kynne och livsstil och sydlänningens förundran inför detta.

Saw Alonzo har inte lagt ner särskilt mycket arbete på att skildra det Hälsingland han förlagt berättelsen i. Jag anser mig våga säga det eftersom detta landskap är min barndomsbygd. Detta inte sagt för att förringa författaren det minsta. Det går att njuta av den nya historien i alla fall och genom att se Sverige genom italienska ögon får man nya infall svinklar på internationella storslagenheter som Säpo, motorcykelgäng, hemliga agenter, polismakt, CIA och det amerikanska presidentparet. Dessutom får man lektioner i exklusiv italiensk matlagning och vilka drycker som hör intas därtill. Man börjar nästan tänka på finske författaren Arto Paasilinna.

Sverigekorrespondenten Saw Alonzo har kommit ut med nio romaner och tre diktsamlingar i Italien. Men han kan också hantera svenskan. Varför huvudpersonen valde att hamna i Hälsingland? Jo, han missuppfattade ortnamnet Alfta och tänkte genast på det italienska bilmärket Alfa. Kul? Jodå, lite.