MIRAKELMANNEN

Oct 4th, 2010 | By | Category: 2010-3, Recension

Omslag till MirakelmannenAv Jonas Moström
Inläst av Torsten Wahlund (10 CD, ca 12 tim)
Earbooks 2010

Moström har varit något av en favorit, Torsten Wahlund är det fortfarande. Men Moström har fått kliva ner ett halvt trappsteg efter denna femte bok om kriminalkommissarie Johan Axberg från Sundsvall. Hjältar bör vara klanderfria om de ska behålla jobbet. Här är det två som felar, en som under en avstängning begår inbrott och en annan som undanhåller – och bränner – bevismaterial.

Jonas MoströmTidigare har Moström haft förmågan att hålla ångan och spänningen uppe och ändå mejsla ut personernas inre liv. Här har på sätt och vis det inre livet tagit överhanden. Spänningen är satt på undantag och man kan räkna ut med röven (som man sade i min ungdoms Hälsingland) vilka som är skyldiga till de mord som begås i den fiktiva byn Bråsjö utanför Sundsvall, en plats som tycks kalkerad på författarens uppväxtort Bräcke.

Det kan bero på att Moström denna gång har ett ärende – att berätta om alternativmedicin och hur denna placebo kan fungera på patienter och omgivning. I Bråsjö ligger hälsocentret Symfonikliniken, instiftad av kommissarie Axbergs barndomsvän och skolkamrat Chris Wirén, Mirakelmannen kallad, son till ortens tidigare store arbetsgivare, nu den som ger inkomster åt många i byn. En dag drunknar Chris. Sorgen över frånfället blandar sig med rädslan för att förlora jobb

En annan skolkamrat hör av sig till Axberg och antyder att drunkningsolyckan nog inte var en olycka. När Axberg kommer fram hittar han vännen mördad. Historien är igång och Bråsjö drabbas av fler mord – som vore orten placerad i engelska Midsomer eller skånska Ystad.

Axberg känner sig som en utböling, avflyttad som han är. Han finner utredningen illa skött och när han frikänns från den misshandel som fick honom avstängd tar han och kollegerna hand om det hela. Berättelsen om utredningen interfolieras med Axbergs och flera andras relationsbekymmer. De flesta av hans personer återkommer bok efter bok, gamla plågor läks och nya uppstår enligt den dramaturgi vi lärde oss via Dallas och nu förekommer överallt. Och, för all del, lite sentimentalitet gör inte så stor skada.

De flesta av författarens böcker (han debuterade för sex år sedan) utspelas i sjukhusmiljö, vilken Moström är bekant med, läkare som han är. Han går inte bort sig, vare sig i kulvertarna eller i kriminella sammanhang.  Troligen hittar han också tillbaka till spänningen.

Torsten Wahlund

Torsten Wahlund