MINOTAUREN NR 17 2003

Sep 12th, 2009 | By | Category: 2003-3, Recension

Red: Rickard Berghorn,

Senaste Minotauren bjuder på en del nya grepp. Det är ett novellnummer. Omslaget är i färg och fantasykännaren Annika Johansson är ny kolumnist. Den gamla ”spanarspalten” är nedlagd. Den nya Reflexioner-spaltens första nedslag handlar om gränsdragning mellan genrer – om nu sådana gränser ens kan dras. Redaktören berättar i sin spalt om sin utgivningsverksamhet, som är blygsam men verkar bära sig, och ger tips till hugade småutgivare. (Vi får också veta att Berghorn nyligen hade en radiopjäs i P3, Necronomicon i Sverige.) I övrigt en välskriven recensionsspalt av Pål Eggert och en informativ artikel om japansk skräckfilm av Per Faxneld.

Henning Bergers Dubbelgångaren inleder novellandet. En stämningsfull och fin liten historia från 1912, om en man som på en semesterort stöter på novellens titel. Dan Brundin skriver ett intro om Pär Rådström som sf-författare, och vi bjuds sedan på dennes Rymdskeppet Tellus återkomst, om hur marsianerna försöker ta över jorden på ett annorlunda sätt. Tyvärr kändes den novellen som ganska tafatt. Per Jomers Den siste schliarfen är en rolig och välskriven sak om en liten flickas drömfolk, med en liten twist. En utmärkt sak. Carl Johan Magnell presenteras med ett utdrag ur boken om Ingenjör Münchhausens berättelser från Amerika (1893) – en smårolig sf-twist kring astronomi och ljushastigheten. Vi får också Ambro se Bierces Nattliga visioner, som berättar om en dröm på ett novelliknande sätt.

Min novellsmak är inte riktigt som Minotaurens, men Berger och Jorner var bra. Layouten är prydlig. Minotauren rekommenderas. Skall man hitta någon liten svaghet är det att den knappast svingar modernismens fana. En svaghet som för mången läsare dock är en styrka!

AHRVID ENGHOLM