Dec 5th, 2016 | By | Category: 2016-12 dec, Recension

Omslag till MinnespussletAv Agnete Friis
Blitz, 2015
Översatt av Ninni Holmqvist
Massolit, 2016
ISBN 978-91-7679-043-4, 389 sid0r

Danska Agnete Friis har tillsammans med Lene Kaaberbøl skrivit flera framgångsrika kriminalromaner för unga, exempelvis Pojken i resväskan, Näktergalens död och De oönskade. Deras böcker har sålt bra runt om i världen och till och med tagit sig upp på New York Times bästsäljarlista. Med Minnespusslet gör Agnete Friis romandebut för vuxna, men inte med en traditionell deckare. Snarare är det en socialrealistisk berättelse med insprängda thrillerelement.

Författaren ger ett inträngande porträtt av den psykiskt sjuka 28-åriga Ella som har en elvaårig son och befinner sig längst ner i det sociala skiktet. Ända sedan barndomen har hon flyttats från den ena fosterfamiljen till den andra, något som gjort henne hårdhudad och cynisk. För att lindra sina smärtor tar hon till flaskan, kanske lite för mycket. Myndigheterna börjar undra om hon verkligen kan ta hand om sonen Axel.

Agnete FriisHur blev Ella som hon blev? När hon var sju år gammal blev Ellas mor Anna skjuten. Tydligen av huvudpersonens far. Men tvivel uppstår om det verkligen var fadern som avfyrade skottet. I tillbakablickar får vi veta vad som enligt Ella inträffat. Naturligtvis kopplas polisen in men jag uppfattar inte att utredningsarbetet är det väsentliga i historien. I stället är det en psykologiskt stark, spänningsladdad och tankeväckande berättelse om Ellas liv och tillvaro.

I romanens början har hon glömt – eller förträngt – det mesta från bandomen men efterhand kommer minnena tillbaka, hågkomster om gamla skolkamrater, om härliga dagar vid Västerhavet och fiskefängen tillsammans med fadern. Allt eftersom står det klart för läsaren vad som ligger bakom Ellas psykiska tillstånd.

Bokens människor är skildrade just som människor och författaren granskar hur folk på samhällets skuggsida ses av dem som solen lyser mera på. Först verkar det som om barnet Ella inte får den hjälp hon behöver, men det visar sig att de kommunala myndigheterna reagerar rätt snabbt på anmälningar som kommer in. Frågan är bara om åtgärderna blir de rätta och om de är tillräckligt grundliga.

Intrigen är väl sammansatt, boken mycket välskriven och författaren lyckas skildra den sociala misären mycket trovärdigt och ändå höjer man ögonbrynen när det överraskande slutet kommer.

INGER STRANDBERG