MIN VÄN STIEG LARSSON

Feb 1st, 2010 | By | Category: 2010-1, Recension

Omslag till Min vän Stieg LarssonAv Kurdo Baksi
Norstedts 2010

Eftersom Milleniumtrilogin tycks sälja som självaste Bibeln är det väl inte mer är rätt att tycka att dansen kring Guldkalven Larsson börjar ta sig smått hysteriska mått. Alla vill ha sin lilla – nja, helst stora förstås – bit av kulorna och berömmelsen. Norstedts ska ha stort beröm för hur de lyckats med sin PR-satsning. Det är nog ingen tillfällighet att Baksis bok om Stieg Larsson kommer ut på detta förlag.

Den har åstadkommit sagolikt stora svallvågor i debattens ankdamm. Mycket har handlat om att deckarförfattaren Stieg (jfr Trenter) inte kan skriva, inte har skrivit trilogin själv och en hel del annat av samma sort. För att inte tala om snöbollskastningen gällande kvarlåtenskapen. Vem ska egentligen ha alla pengarna. Hur ska det gå, hur ska det gå?

Kurdo BaksiBaksis relativt korta och något spretiga bok berättar inte så mycket om deckarförfattaren Larsson, inte annat än i svepande och allmängiltiga ordalag. Kurdo Baksi ägnar sig i stället åt Larssons maniska kamp mot rasism och kvinnoförtryck och åt de hot från brunfärgade grupper som drabbade dem båda. Eftersom de bägge hade lika stort PR-kunnande har man kunnat följa dessa historier i pressen, men det har sitt värde att få allt sammanställt.

Baksi berättar ingående om Larssons arbetskapacitet och om hans minimala behov av sömn. Och om den sorg som drabbade honom när Larsson gick bort i en häftig hjärtattack. Boktiteln till trots får jag genom att läsa mellan raderna allt starkare tvivel på att Baksi och Larsson verkligen var så såta vänner som Kurdo Baksi vill göra gällande. Snarare tycks det som om deras relation hörde ihop med deras affärer och gemensamma arbete mer än att kunna karaktäriseras som genuin vänskap. Men det är en känsla från min sida, jag kan inte penetrera en annan människas inre.

Det ska komma fler böcker om Stieg Larsson och han författarverksamhet på kriminalsidan. Hans sambo (som enligt media sagt att hon gjorde mer än läste korrektur på de tre succéböckerna) lär komma med en. Jag emotser dem alla.