MIN GRAV ÄR DIN Krimineller II

Jun 6th, 2014 | By | Category: 2014-06 juni, Recension

Omslag till Min grav är dinAv Aino Trosell
Lindelöws bokförlag, 2014
ISBN 978-91-85379-83-5, inb, 260 sidor

När nya bekanta hör att jag läser mycket deckare och recenserar så kommer förstås frågan vilka jag gillar. När jag då räknar upp några så har jag alltid med Aino Trosell. Hon är alldeles för undanskymd bland de nutida svenska författarna av spänningslitteratur. Hon förtjänar en större läsekrets, för hennes deckare är nutida samhällsskildringar i ordets rätta bemärkelse. Och hon har fått Ivar Los priser för hon är verkligen en nutida arbetarförfattare.

Som deckarförfattare är hon mest känd för en rad böcker med Siv Dahlin som huvudperson, en medelålders kvinna som hankar sig fram med jobb i samhällets lägre skikt, eller ibland ”mellan jobb”. Hon konstaterar själv att hon ofta hamnar i mordsammanhang, men tro alls inte att här är en svensk miss Marple.

I denna novellsamling finns Siv med i fyra av tolv noveller. Ofta känns deckarnoveller som en lättsammare spänningsmodell, med en klurig sväng i slutet. Oväntade upplösningar finns här också, men grundtonen är mörkare. Hon välkomnar läsaren, i sitt förord, till brottens och psykopaternas värld. Men här finns också alldeles vanliga människor som hamnar i situationer som är extrema. Och ovanligare människoöden som flyktingen som ska utvisas och hamnar hemma hos en dement gammal dam och håller sig undan hemtjänsten, tills… Kan förstås inte avslöjas här.

Boktiteln är hämtad från den sista långa novellen, där temat är hederskulturen. Den är spännande på ett traditionellt thrillersätt, liksom fler av novellerna, men även de som är inblickar i psykopaternas värld fångar läsaren.

Språket både bär berättelserna och får läsaren att dras in. Det är skönt att det finns författare som kan använda orden så att de aldrig står i vägen för vad de vill säga.

LEIF-RUNE STRANDELL

Något så relativt ovanligt som novellsamlingar dyker ibland upp på deckarhyllorna. Detta är Aino Trosells andra Krimineller och visst, hon håller stilen. När hon dessutom använder sig av sin antihjälte Siv Dahlin i några av alstren blir säkert alla hennes fans nöjda. Siv är en dam med fötterna på jorden som ofta hamnar mitt i mordutredningar och med Miss Marpleaktig klipskhet hjälper hon till att lösa gåtorna.

Fyra av de tolv novellerna har Siv Dahlin i huvudrollen och det blir alldeles lagom. Som läsare vill man ju ha stor variation i teman och handling när det gäller korta historier. Och gärna en liten tvist i upplösningen. Aino Trosell använder sin skicklighet på ett bra sätt för att åstadkomma detta. Givetvis är novellerna av olika kvalitet, men det är kanske inte så konstigt. Man kan se det som en påse smågodis där man har olika smakfavoriter. Författaren har som vanligt perspektiv på de osynliga personerna, den grå massan. En massa som det visar sig inte alltid är så grå. Här döljer sig många garderobsskelett.

Speciellt förtjust är jag i den inledande Rådlös, om den papperslöse som av en händelse stiger in i en lägenhet där det bor en dam som inte klarar sig själv. Han bosätter sig där, men måste hålla sig undan varje gång hemtjänsten kommer på besök. En novell som doftar Edgar Allan Poe.

Aino Trosell får mer än gärna fortsätta med sina krimineller, men hon får inte glömma att skriva fullängdsromaner, och då gärna deckare med Siv Dahlin som huvudperson.

NISSE SCHERMAN

Aino Trosell