MIN BROR THOMAS QUICK

Sep 19th, 2009 | By | Category: 1995-2, Recension

av Sten-Ove Bergwall
Rabén Prisma 1995

Hur ser en seriemördare ut inuti? Den frågan har man ställt sig efter att ha läst braskande artiklar om den så kallade Sätermannen. Hur han ser ut på ytan vet vi av kvällspressens bilder, och samma press har berättat om hans fruktansvärda bakgrund och mordiska sinnelag.

Sten-Ove Bergwall ifrågasätter en hel del av detta i boken om sin bror. Han tvivlar på att Quick (som tog förnamnet efter sitt första offer och efternamnet från moderns flicknamn; en ondskans pseudonym, enligt brodern) talat sant om hur han blivit sexuellt utnyttjad av föräldrarna och att modern försökt dränka honom i en isvak. Detta skulle förklara vad han gjort, menar de läkare som haft honom i terapi. Men Bergwall, som växt upp i samma familj, känner inte igen sig. Familjen var inte rik och man bodde tätt. Brodern menar att han borde ha märkt ifall sådana stämningar funnits i hemmet. Det har han inte gjort.

Däremot tycks han tro att brodern – som han menar är en alltigenom ond person – har begått de mord han erkänt. Visst finns det brasklappar, men de är otydliga. Boken mynnar ut i en anklagelse mot läkarna som först förklarat Thomas farlig och sedan släppt ut honom, vid några tillfallen till familjens vård, utan att berätta något om denna farlighet. Bergwalls teorier är bestickande, intressanta och beskrivna med en poetisk färdighet som gör boken till något mer än en biografisk redogörelse.