MIGRÄN

Aug 10th, 2012 | By | Category: 2012-08 aug, Recension

Omslag till MigränArne Dahl
Novellix nr 17 2012
ISBN 978-91-86847-47-0, 30 sidor

Som story betraktad är Arne Dahls metafiktiva novell Migrän kanske inte så mycket att hänga i julgran. Som visualisering av huvudvärk är den tvärtemot helt enkelt lysande. Verbalt är Dahl verkligen avancerad. Han har en förmåga att formulera smärta med sitt bildspråk. ”Hjärnan går fel hela tiden,” heter det på ett ställe och känns som en sammanfattning.

Handlingen är svårare att få grepp om. Tonåriga grabbar gör en stöt och blir upptäckta av övervakningskameror. Det hela visar sig vara en fiktion som ligger inbäddad i migränen eller om det nu är migränen som ligger inbäddad i rånet. Spelar egentligen ingen roll vilket som. Det är sättet att klä migränen i ord som står i fokus.

Arne Dahl (Jan Arnald)Arne Dahl passar på att leka med sitt eget författarskap och sitt eget namn. Och det hela har ett lätt drag av science fiction också. Som om migränen vore transportmedlet till ett parallellt universum. Novellen som fram till och med TV:s ankomst var svenska folkets främsta källa till underhållning har de senaste femtio åren levt i skuggan av romanerna, inte minst i de skymmande luntornas skrymmande dominans. När novellen i olika sammanhang nu har en tendens att komma tillbaka demonstrerar Dahl att den är en alldeles utsökt form för strävanden att förnya berättandet utan att riskera att hamna i magnifika misslyckanden, vilket lätt sker om man breder ut sig för mycket. Migrän är utgiven i förlaget Novellix novellserie. Varje år publiceras fyra nyskrivna noveller av olika författare i form av små häften. Detta är häfte 17.

BERTIL FALK