Nov 7th, 2012 | By | Category: 2012-11 nov, Recension

Omslag till Mick JaggerAv Philip Norman
Mick Jagger 2012
Översatt av Manne Svensson
Forum 2012
ISBN 978-91-37-13591-5, 674 sid

I år har det kommit osedvanligt många biografier om rockstjärnor av olika dignitet (huvudpersonerna tycker förstås alla att de spelar i högsta serien) och de flesta jag läst har varit av den sorten att texterna skulle ha platsat i tidningar som Okej och Idolnytt. Därför har det varit en lisa att plöja igenom den digra luntan om Mick Jagger, den eviga tonåringen vars tunga blivit ett varumärke och vars läppar kan jämföras med vissa tropiska fiskars.

Nu är sagan om Rolling Stones så gammal att den kan placeras i facket för äldre legender. I år är det 50 bast sedan gruppen startades (nå, först om ett par månader var det 50 sedan siste medlemmen kom ombord) och gruppens egen H. C. Andersen, Philip Norman, har redan hunnit med att skriva två sagoböcker om gruppen. Och den här senaste är så väldokumenterad och välskriven (samt utmärkt översatt av Manne Svesson) att alla som behöver en godnattsaga kommer att somna gott efter varje kapitel.

I alla goda sagor känner man till ingredienserna och ingen som någorlunda hängt med i vad som hänt inom rock’n’roll det senaste halvseklet kan ha missat vad countryrockarna från London haft för sig. Här får man uppleva det igen, fast kanske mindre snällt än beskrivningarna i idolpressen.

Efterkrigsbarnen som bildade Rolling Stones hade snöat in på amerikansk svart blues och bestämde sig för att framstå som elakare och fulare än kompisarna i The Beatles. Det tog dem två år att bli jättestora i England och ytterligare ett par år innan de erövrade USA. De håller fortfarande på och har blivit ett multimiljonföretag. Gamle ekonomistudenten Jagger håller i slantarna och styr stenarna med järnhand när han inte lägrar småflickor eller gifter sig med somliga.

Norman, den gamle musikjournalisten, lotsar läsaren genom en bandtillvaro som består av sex, droger av allehanda slag, polisingripanden, mystiska dödsfall och andra skilsmässor, jättepengar och musikaliska framgångar. Det handlar om ett band och en självutnämnd bandledare, men är en spegling av hela rockcirkusen.

Det är inget vackert porträtt han tecknar av Mick Jagger, en kontrollfreak som inte bara vill vara boss för hela bandet utan bestämma allting för alla som kommer i närheten. Inte ens Keith Richards, mannen han skriver musik tillsammans med, slipper undan chefspiskan. Fast ofta var han så omtöcknad av både det ena och andra att han aldrig märkte det.

Men han beskriver också den märkliga vänskap som finns inom bandet – åtminstone mellan just Jagger och Richards och den senaste medlemmen Ron Wood. Charlie Watts och inte minst avhoppade Bill Wymans kärlek till den dynamiska duon Jagger-Richards verkar vara betydligt svalare – och det finns orsaker till det också.

Den som gillar beskrivningar om samtida rocklegender kommer att älska den här boken. Norman utelämnar ingenting men han frossar inte heller i snaskigheter.

Philip Norman

Philip Norman. Foto Jessica Norman