METEORITER, METALLER & MORD

Jun 15th, 2018 | By | Category: 2018-06 juni, Recension

Omslag till Meteoriter, metaller och mordAv Anna Holst
Ultima Esperanza Books, 2018
ISBN 978-91-88263-42-1, storpocket, 735 sidor

Anna Holst är bosatt på Ingarö i Stockholms skärgård och har en akademisk bakgrund inom arkitektur och lantmäteri.  Hon har tidigare skrivit om bevarande av kultur- och naturarvet. Meteoriter, metaller och mord är Anna Holsts skönlitterära debut.

Handlingen utspelar sig i Stockholm, Göteborg och Kongo men även i Paris och Los Angeles. Den börjar när en svensk geolog på kongress i Kongo finner en afrikansk pojke som står med en märklig, böjbar sten i handen. Ett par svenska familjer, en mystisk afrikansk kvinnosekt, en världsomspännande industrikoncern ledd av svensken Hugo Berend, jakt på guld och sällsynta metaller, utveckling av hemligstämplad teknik, heroinsmuggling, dödshot, kidnappningar och mord är ingredienser i Anna Holsts deckardebut.

Anna HolstMed sådant innehåll finns förutsättningar för en spännande bok, men handlingen lyfter tyvärr inte. Författaren har varit alltför ambitiös med att föra in olika handlingar och lyckas inte få ihop alla lösa trådar till en trovärdig och sammanhängande skildring som fångar läsaren. Handlingen känns tvärtom konstruerad och ytlig. Personskildringarna är magra och också de ytliga. Man får ingen tydlig bild av någon av alla de personer som finns med i boken. Den förbättras inte heller av den övertydliga indelningen i korta kapitel på 1–2 sidor som för att få läsaren att förstå att handlingen förflyttat sig till annan plats. Det innebär inte sällan att samma rubrik återkommer 3–4 gånger nära varandra och det irriterar istället för att underlätta läsningen. Boken lyfter aldrig och därför blir de alltför många sidorna nästan en plåga att komma igenom.