Oct 5th, 2011 | By | Category: 2011-10 okt, Recension

Omslag till MetallicaAv Mick Wall
Enter Night 2010
Översatt av Manne Svensson
Forum 2011
ISBN 978-91-37-13690-5, 490 sid

Först kom den ursprungliga rhytm’n’bluesen, sedan Chuck Berry, Little Richard, Jerry Lee Lewis, Elvis Presley som förvandlade den till rock’n’roll. Därefter dök engelsmännen upp med Beatles och Rolling Stones (andra inte att förglömma) och förvandlade treackordsmusiken innan den på 70-talet omvandlades än en gång av hårdrocksband som exempelvis Led Zeppelin. Så kom 1980 med heavy metal och därmed är vi inne på Metallicas era och skapandet av stilen trash metal.

Mick WallOm detta band, som sålt mer än 100 miljoner skivor världen över, har den brittiske musikjournalisten Mick Wall skrivit en biografi. Han är troligen rätt man för uppdraget eftersom han började sin bana redan 1977 på tidningen Sounds. Han kan ämnet. För cirka två år sedan skrev han biografin When Giants Walked the Earth om gruppen Led Zeppelin och boken om Metallica är uppbyggd på likartat sätt.

Metallica grundades 1981 av danskfödde trumslagaren Lars Ulrich (son till välkände tennisspelaren Torben Ulrich) tillsammans med sångaren James Hatfield som ansågs vara en värsting. En anknytning till Sverige som bandmedlemmarna har svårt att glömma är den bussolycka som tog basisten Cliff Burtons liv. Bandets turnébuss välte nära Dörarp, mellan Ljungby och Värnamo, och den sovande Burton förolyckades. På platsen för olyckan lär finnas en minnessten. Olyckan förändrade gruppen.

Walls biografi är intressant på så vis att den granskar bandet med kritiska ögon, något som är ovanligt i berättelser om rockband. Han har följt bandet sedan starten, hängt ihop med medlemmarna och intagit de medel dessa stoppat i mun och näsa. Under dessa intervjuer/orgier har han fått mycket kunskaper som använts i boken.

Han börjar från början med att berätta om Metallicas start i ett garage och han var med i studion när bandet 1986 spelade in Master of Puppets. Då hade väl ingen en aning om att gruppen senare skulle fylla världens största arenor med åskådare. Intressant är också att läsa om arbetet man lagt ner på att förbättra sig som musiker och vilka principiella uppoffringar sådan ambition kan leda till. Här visar Wall att han är journalist och ingen devot beundrare. Han kan beskriva sina insikter i hur ett band fungerar, hur stridiga viljor kan länkas samman. Ljuspunkter balanseras mot mörkare drag.

Det finns flera böcker om Metallica på marknaden men Walls biografi går djupare än de flesta och gör klart för läsaren att de typer som vandaliserar hotellrum och bär sig allmänt illa åt faktiskt är mänskliga varelser och att sådana åthävor har en orsak.

För fansen finns förstås mycket att hämta. Inte minst innehåller boken ett sjok färgbilder som kan få det att vattnas i munnen.

ÅSA PETTERSSON