MEMOIRS OF A BUSINESS SPY

Apr 8th, 2009 | By | Category: 2009-2, Recension

Omslag till Memoirs of a Business spy

Av Stan Emiroff
Spionförlaget 2009

Omslaget är bra och papperskvaliteten är av högsta kvalitén. Boken luktar gott. Jag luktar på mina böcker och jag älskar snygga typsnitt och stora bokstäver. Kan det vara sant? Boken är tryckt i St. Petersburg.  Minns ni böcker därifrån? Böcker från öst var gula i färgen och gjorda av dåligt papper.  Nu är trycksaker därifrån är av hög kvalitet och just i detta fall är även innehållet mycket underhållande.

Stan Emiroff är en pseudonym förstås. Det sägs att författaren har invandrat till Sverige på 80-talet. I sitt alster bjuder han oss på en hiskelig resa genom en brytningstid. En tid när muren föll, gränserna öppnades, invandrarpolitiken skärptes och Östersjönområdet blev ett paradis för företagsamma figurer i så kallad underrättelseverksamhet,  BI (Business Intelligence) och sig själv betraktar han som en ”affärsspion”.

Vad handlar boken om? Det är en skälmroman av det klassiska slaget. Hjälten är ingen Kim Philby, Stig Bergling eller Richard Sorge. Hjälten i berättelsen är en förvirrad ung rysk flykting som försöker få fotfäste i Sverige. Han blir värvad till ett så kallat investmentbolag som sysslar med ljusskygga tjänster. Något som man kallar för insamling av allmän underrättelseinformation. Abelsdorff AB utbildar sina anställda att bedriva dold spaning och övervakning i Östersjöområdet. Företaget använder sig av diverse invandrare i sina uppdrag. Utbildningen sker med hjälp av en ”säkerhetsmanual” samt genom kunskapsöverföring mellan anställda.

Det är kul att läsa om hur långt folk kan komma med gamla ”hederliga metoder”: tjuvlyssna, analysera, infiltrera, studera öppna källor och gräva i soporna. Finns sådant i verkligheten? Det får läsaren själv avgöra.

Det är underhållande att botanisera i hjältens fördomar om Sverige. Berättelsen kryddas ofta med reflektioner om naiva och dumma svenskar samt hur lättlurade svenska poliser är, han slår fast ”att det är bara spioner som går kläda i mörk kostym i Stockholm sommartid”. ”Det enda sättet att inte bli diskriminerad av svenskarna, är att bli rik” säger en annan person i boken. Och det finns uttalandet “Later, as I would learn more about the Swedish society and Swedich women, I would discover that rich housewifes often had young black man as their lovers”

Varje eskapad är en bedrift på en lättläst och underhållande euro-engelska. Under läsandets gång får jag en känsla att författaren är mycket försiktig i sina avslöjanden. Som en skicklig konsult i skumraskaffärer bekänner han allt till 90 procent och undviker berätta mer graverande detaljer. Man kan förstå att han är aktsam i sin framställning. Det sägs att han finns kvar bland oss och bor i Sverige.  Som en extra bonus efter bokgenomläsningen kan ni följa författarens spionblogg där han visar på en skarp iakttagelseförmåga i bloggform.  För att förstå bloggens ämnen bättre bör man läsa boken först. Adressen är  http://spioneri.blogspot.com/. Vi lever i fantastiska tider: Vältryckta böcker från öst och välskrivna spionbloggar.

JIM PHILBY