MELLAN RÖTT OCH SVART

Oct 1st, 2013 | By | Category: 2013-10 okt, Recension

Omslag till Mellan rött och svartAv Jan Guillou
Piratförlaget 2013
ISBN 978-91-642-0413-4, 435 sid

Guillou och Jonas Jonasson finns på samma förlag och både skriver böcker om personer som på något sätt gör avtryck i historien. Jonasson gör det med gruvlig humor medan Guillou tar sin berättelse – och sina huvudpersoner – på större allvar. I denna tredje del av romanserien Det stora århundradet har de tre norska bröderna Lauritz, Oscar och Sverre hamnat i en tid som finns i en del överlevandes minne. Första världskriget är förbi, bröderna har nått framgång, åldrats en del och några har familj. Lauritz leder familjens företag från Saltsjöbaden och Oscar sköter den tyska delen av bolaget från Berlin där också Sverre bor och sörjer sin älskare som dött i kriget samtidigt som hans konstnärsskap drar sig mot det kommersiella. Och i Tyskland blir politiken allt skrikigare sedan en herre vid namn Hitler hörs allt tydligare. Alltså: Hur ska det gå med Laurizens?

Jan GuillouVi kan ana att det måste gå bra. Guillous avsikter med bröderna och deras släkt och vänner är mycket tydliga. De står som markörer utplacerade av författaren för att han ska kunna berätta om viktiga händelser i 1900-talets historia, brutala skeenden, ideologiska konflikter, kulturella personer och viktiga innovationer. Som alltid skriver Guillou om sina huvudgestalters alternativa möjligheter i ett komplicerat sammanhang och han gör det med en medryckande läsvärdhet. Eftersom materialet är så stort, hela mellankrigstiden nerkokad till 400 sidor, får man förstå att mycket måste komprimeras. Läsaren får förmånen att ingå en gissningslek med författaren: vilka händelser kommer att skildras, vilka måste hoppas över.

Eftersom det är själva 1900-talet som är huvudperson i berättelsen får gestaltningen av personerna stå tillbaka, vilket i synnerhet märks hos Lauritz unge son Harald som aldrig tvekar när han i Görings ledband begår hemska handlingar. Kan man tro på detta? Skulle han inte få samvetskval?

Kanske kan man också höja ett ögonbryn inför Guillous skildring av de rika, ohyggligt förnuftiga och synnerligen framgångsrika Lauritzens. De är goda människor som gjort klassresan och cementerat sig i den översta kretsen av medelklassen. De umgås med högdjur och de lägre klasserna presenteras mest en passant. Det känns som om Guillou vill få oss att glömma det han tidigare stod för.

Men magister Guillou är i alla fall noga med att följa journalismens regel att alla sidor ska höras. Allas åsikter kommer fram för att snabbt förpassas åt sidan när någon ny uppfinning ska presenteras eller en ny båt beskrivas. På något sätt får jag för mig att denna berättelse om ett viktigt historiskt skeende passar bäst in i Dasts motto om underhållningslitteratur. Boken är utan tvekan mycket underhållande, till och med rolig på sina ställen trots att Jan Guillou knappast gjort sig känd som stor skämtare och humorist.