MELLAN FYRA ÖGON

Oct 23rd, 2014 | By | Category: 2014-10 okt, Recension

Omslag till Mellan fyra ögonAv Denise Rudberg
Forum, 2014
ISBN 978-91-37-14186-2, 381 sidor

Jane Eden är vidlyftig rektor för en mycket exklusiv privatskola som hon styr med mycket fast hand, får bekymmer när skolans styrelseordförande Mikael Celsius faller offer för ett mord. In kommer åklagarsekreterare Marianne Jidhoff – en änka som varit olyckligt gift i  trettio år,  har tre vuxna barn och en karriär som hon tycker kunde ha gått bättre – tillsammans med utredningsgruppen som består av kriminalkommissarie Torsten Ehn och kriminalassistent Augustin Madrid. Det dröjer inte innan de tar reda på att rektorn haft en hemlig affär med den döde Celsius. Misstankarna faller givetvis på henne.

Men det tycks ligga mer bakom den glänsande fasaden. Här figurerar en känd finansfigur som älskar kvinnor nästan lika mycket som han älskar pengar så man behöver inte vara en alltför luttrad deckarläsare får att begripa att utredarna får rota i otroheter och andra snaskigheter som frodats i de fina kretsarna.

Rudberg har i denna fjärde del i sin serie Elegant Crime lagt tyngdpunkten på just svek i relationer och det är något som hon beskriver bra. Det har sagts av en del recensenter att Denise Rudberg skriver alltför ytligt för att räknas som en bra författare. Jag tycker att det är ett påhopp utan grund. Damen kan skriva, även om just denna del i sviten möjligen är något svagare än de tidigare romanerna Ett litet snedsprång, Två gånger är en vana och Bara tre kan leka så. Kryddningen med romantik och sex kan möjligen kännas lite väl spicy emellanåt. Fast det är möjligt, till och med troligt, att det är så det går till i de kretsar där hennes personager som oftast rör sig.

Det finns en utvecklingslinje hos hennes huvudpersoner, i synnerhet Marianne Jidhoff som i Ett litet snedsprång var en ganska tilltufsad människa. Här är hon mer av en livsnjutare som tar för sig av medelålderns frukter, inte minst vit tryffelnougat och champagne, utan att yrkeslivet för den skull blir lidande. Visst är det chic lit, men det är väl inte fel så länge storyn och dess huvudpersoner är välklädd och välbalanserad.

BARBRO LINDBORG

Denise Rudberg

Denise Rudberg. Foto Natanael Johansson