Jan 14th, 2014 | By | Category: 2014-01 jan, Recension

Innehåller novellerna Yigs förbannelse (1928), De underjordiska (1989) och Medusas hår (1939)
Originaltitlar ej angivna på kolofonsidan
Översatta av Martin Andersson och Jonas Wessel
Illustrationer av Jonas Wessel
Hastur Förlag 2013
ISBN 978-91-86835-10-1, 206 sid

I Sverige har vi på senare tid fått se en hel del verk av H. P. Lovecraft (1890–1937) på bokhandelsdiskarna. Kanske inte att undra på eftersom han, trots att skräcklitteratur är en smal genre, var en av förra seklets mer inflytelserika författare. Som många andra av den tidens uppmärksammade skribenter började han sin bana som pulp-författare, alltså en som blev publicerad i de litteraturmagasin som trycktes på billigt, mycket trähaltigt papper.

H P LovecraftRätt många författare kunde leva på det under förutsättning att de var sagolikt flitiga men de flesta var tvungna att skaffa andra påhugg för att få salt till gröten. Lovecraft åtog sig till exempel att spökskriva åt andra författare, bland annat åt Zealia BishopZealia Bishop (1897–1968), en kvinna som gärna skrev romantiska historier, och eftersom han själv var noga med det stilistiska omformande han hennes texter (som ofta kunde karaktäriseras som utkast) till något som blev mycket likt hans egna metafysiska stil. Tillsammans arbetade de med tre berättelser och dessa har nu kommit på svenska i Medusas Hår och andra skräckberättelser. Zealia var väl inte helt nöjd med samarbetets utfall. I minnesanteckningar skriver hon att han styrde bort henne från det hon själv ville förmedla, särskilt hans attityd gentemot kärlek och sex kolliderade med hennes egna erfarenheter. Det var säkert ett skäl till att hon i fortsättningen skrev på egen hand något som resulterade i flera numera bortglömda historiska verk om sin hemstat Kansas.

Yigs Förbannelse skrevs under våren 1928 och publicerades året därpå. Historien berättas av en indiansk etnolog som reser till Oklahoma för att ta reda på mer om de legender om ormar som florerat i trakten. Där träffar han träffa en läkare som berättar om den halvmänsklige Yig – ormarnas fader – som kan lägga förbannelser på folk. På sinnessjukhuset där läkaren arbetar finns en undangömd varelse som råkat ut för Yigs förbannelse. Och Lovecrafts novell om den stackaren och om vad mer finns undanstoppat i sjukhusets gömmor är en ruskig skräckis av den sort som gett författaren hans rykte.

Kortromanen De Underjordiska skrevs i slutet av 1929 och början av1930. En kort version publicerades i pulpmagasinet Weird Tales 1940 men den fullständiga texten kom inte i tryck förrän först 1989. Här är den indianske etnologen på väg att undersöka ett spökfenomen i det lilla samhället Binger där så gott som alla sett ett andeväsen. De som försökt sig på att studera saken närmare har alla råkat illa ut – antingen har de försvunnit eller blivit sinnessjuka av skräck.

Lovecraftkännaren Martin Andersson har skrivit ett intressant förord till utgåvan som tryckts i 700 handnumrerade exemplar. Medusas hår har dessutom fått en förklarande text ur Lovecrafts egna anteckningar och Bishops personliga minnestext över sin vän och läromästare ingår också i volymen.

ÅSA PETTERSSON