MEDLEY

Apr 27th, 2013 | By | Category: 2013-04 apr, Recension

Omslag till MedleyAv Lisa Medin
Kolik Förlag 2013
ISBN 9789186509255, 225 sidor

Jag ska börja med att erkänna att jag inte kommer vara opartisk angående detta verk eftersom Lisa Medin är en gammal vän till mig. Jag var med när Medley kom ut första gången i form av ett fanzine for cirka ett årtionde sedan. Redan då var det ett skojigt epos. Och nu idag, efter att Lisa ritat om allt och förbättrat både berättarstil och ritkunskaper så är det helt enkelt bara ännu bättre. Och det även om man bortser från vår dåtida vänskap.

Under lång tid har det varit självbiografier, samtidskommentarer och humoristisk självironi som vi fått nöja oss med. På senare år har ett nytt fenomen dykt upp igen i vår seriekultur: episka serier. Dessa berättar sagor och det av ingen större anledning än att vilja berätta en historia. Jag misstänker att det är därför Medley dök upp igen år 2013 i omarbetat form. För Medley tillhör helt klart denna genre.

Lisa MedinFöreställ dig en värld, det kan vara ett alternativt universum eller vår framtid, där musikens sanna kraft som dödsbringande vapen har upptäckts. Det har gått 25 år sedan det Stora Musikkriget slutade. Ett krig där musikstilsindelade nationer slogs mot varandra tills världen var förstörd och vissa genrer utrotats. Då dök Symfonien upp och underkuvade allt större delar av världen under deras despotiska ”fred”.

Cathrine Hayes är nyutbildad löjtnant och sann troende på Symfonien när hennes karavan blir överfallen av banditer. Då dyker den mytomspunne Axel upp, synth-popparen från Öst, och räddar dagen. Men inte genom att spela på sin två meter långa synth utan genom att helt oväntat slå halvt ihjäl banditerna med samma synth. Cathrine och Axels vägar fortsätter korsas under hans resa för att hitta den legendariska Medley – staden där alla genrer ska mötas och leva i harmoni.

Ingen kan ifrågasätta Lisas skicklighet som tecknare (vilket är väldigt manga-influerat). Med Medley kan hon också skryta med att hon har skicklighet som historieberättare också. Det här är väldigt, väldigt snyggt, fängslande och har alla element som gör just sagor bra. Ska man vara saklig så är bildflödet ibland lite stelt men det kompenseras med råge av helhetsintrycket. Och av vissa särskilt hysteriska scener, som när Axel äter frukost med en rockar-familj. Den får mig alltid att börja garva.

Som debut är den suverän. Jag hoppas vi kommer få se mer av Lisa snart igen.

JOHANNES GENBERG