MEDAN JAG LEVDE

Feb 13th, 2011 | By | Category: 2011-2 februari, Recension

Omslag till Medan jag levdeAv Jacques Werup
Albert Bonniers 2011

Werups sjukjournal används av författaren som utgångspunkt när det gäller att beskriva livet som konstnär. 66-åringen lider av förstorat hjärta, är blind på ena ögat sedan barndomen och en hjärninfarkt har orsakat sämre syn på det andra. Han är resignerad och gnällig, känner sig ensam mitt bland vänner och familj, en konstnärssjäl som inte blivit tillräckligt uppskattad vare sig för det han skrivit eller för sin karriär som jazzmusiker – alltså något av en rikt belönad kverulant som stått på scener mot betalning över hela Sverige och stora delar av Europa.

Han har ett stort ego. ”Jag” är ett flitigt förekommande ord, finns med redan i titeln. Werup protesterade tidigt mot fadern som var matthandlare i Malmö. Far ville att sonen skulle utbilda sig och skaffa ett ordentligt yrke. I förakt mot denna inställning började han spela fri jazz på klarinett och saxofon och sedermera att skriva litteratur, både poesi och prosa. Hela tiden tycks sorgen över att han aldrig berättade för fadern att han faktiskt älskade honom gnaga i människan Jacques Werup.

Jag känner mig lite kluven inför den här memoarboken. Den känns emellanåt uppriktig i sina självfördömelser, emellanåt kokett. Han är för det mesta inte nådig mot sig själv, men inte heller mot de människor han mött i livet. De beskrivningar han åstadkommer av möten med kända artister och författare är ibland riktigt infama. En deckarförfattare som han möter på en litteraturtillställning bevärdigas inte ens med ett namn. Han är bara förkyld och beskrivningen av den åkomman är riktigt elak.

Mitt i dessa småttigheter finns poesi och dramatik, beskrivning av ett liv som kommer allt närmare sin slutstation. Ett liv kan vara stort och smått, tragiskt och lyckligt och innehålla både hunger och åtrå. Men slutet lurar alltid i ett obestämt fjärran.

Det är en självutlämnande bok som samtidigt har något att säga om Sverige och världen de senaste 50 åren.

Jacques Werup

Jacques Werup. Foto Adam Haglund