Apr 13th, 2011 | By | Category: 2011-4 april, Recension

Omslag till Med slutna ögonAd occhi chusi
Av Gianrico Carofiglio
Översatt av Ulla Trenter
Forum bokförlag 2011
ISBN 978-91-37–13638-7, inbunden, 216 sidor

Till försvarsadvokaten Guido Guerrieri i staden Bari på Syditaliens östra kust kommer en dag en ung kvinna klädd i jeans och skinnjacka. Hon presenterar sig som syster Claudia, alltså är hon till advokatens förvåning en nunna. Hon arbetar på ett hem för misshandlade kvinnor och vill nu ha hjälp för en av kvinnorna där.

Kvinnan har polisanmält sin älskare, en känd läkare i staden, men också en våldsverkare, som misshandlar, hotar och förföljer henne. Mannens far är staden mäktigaste man. Polisen har lagt ner sin minimala förundersökning, och den skräckslagna kvinnan påstås vara psykiskt sjuk och inte ha någon grund för alla sina anklagelser. Den ena advokaten efter den andra har sagt nej till att åtaga sig ett civilmål för kvinnans räkning. Nu vädjar syster Claudia till Guido Guerrieri, som är känd som en orädd och hederlig advokat att mot alla odds hjälpa den unga kvinnan .

”’Inga problem’, sa jag. Jag var advokat och det var ingen skillnad på klienter. Samtidigt som jag sa det tänkte jag att det verkligen var rena skitsnacket”.

Boken är mer en rättegångsroman, en ” legal thriller”, än en kriminalhistoria. Carofiglio har ambitionen att använda ett språk där den snåriga, italienska juridiken ska klargöras och vem som helst förstå alla turer i domstolen. Den skildringen är mycket intressant, särskilt i dessa Berlusconi-tider, men drar ner tempot i berättelsen. Författarens ironiska ton, hans hjältes lite speciella privatliv samt staden Bari är bokens största tillgångar. Man tar tacksamt emot det originella i miljö och personskildring.

Med slutna ögon är Carofiglios andra kriminalroman på svenska. Den första, På sannolika skäl, kom 2008. Han var tidigare åklagare i Bari, där han framgångsrikt bekämpade den lokala maffian under 15 år. Han är numera politiker och författare på heltid. Han har haft en enorm framgång med sina hittills fyra böcker, varav alltså två nu finns på svenska.

En marskväll berättade han engagerat om sig och sitt författarskap på Italienska kulturinstitutet inför en fullsatt salong. Som åklagare har han skrivit mycket juridisk facklitteratur, men han drogs till skönlitteraturen och prövade med en kriminalhistoria. Hans förläggare tyckte om hans manus men ville att handlingen skulle utspela sig i någon annan stad. ”Bari säljer inte!”, sa han, men Carofiglio stod på sig, han anser att staden är intressant – ”den befinner sig i ett metaforiskt gränsområde mellan inte längre och inte ännu”.

Hans ”protagonista” är alltså inte åklagare, som han själv, utan försvarsadvokat.  Han menar att det är lärorikt och viktigt att se saker med andra ögon, från annat håll. Han skulle kunna berätta många gangsterhistorier från verkliga livet, men han anser att individuella fall är mycket mer intressanta och spännande än det råa maffiavåldet.

BERIT ENGDAHL

Gianrico Carofiglio

Gianrico Carofiglio. Privat foto