MED DIG VÅGAR JAG ALLT

Nov 1st, 2017 | By | Category: 2017-11 nov, Recension

Omslag till Med dig vågar jag alltAv Ted Hesselbom och Anna Lihammer
Historiska Media, 2017
ISBN 978-91-7545-442-9, inbunden 294 sidor

Det vackert silverglänsande omslaget med sin fantasiväckande titel Med dig vågar jag allt väcker genast läsarens nyfikenhet, och likaså författarnamnen Ted Hesselbom och Anna Lihammer. Båda är välkända kulturpersoner var för sig men knappast i kombination med varandra och med poetiska boktitlar som denna.

Ted Hesselbom är för närvarande chef för Sigtuna Museum och Märsta Konsthall, och har tidigare bland annat varit chef för Röhsska museet i Göteborg. Han är också verksam som designer och konstnär och ska inom kort ha sin första separatutställning. Såvitt mig är bekant innebär den boken hans debut som författare.

Ted HesselbomHesselboms medförfattare Anna Lihammer är däremot redan ett etablerat och prisbelönt författarnamn. Hon är arkeolog och har gett ut flera böcker om arkeologi och äldre svensk historia. Hennes fackbok Vikingatidens härskare blev 2012 utsedd till årets bok om historia innan hon debuterade som skönlitterär författare 2014 med detektivromanen Medan mörkret faller, som utspelar sig på 1930-talet och behandlar det rasbiologiska institut som då existerade i Uppsala. Romanen utsågs av Svenska Deckarakademin till årets bästa deckardebut. Därefter har Anna Lihammer gett ut ytterligare två deckare, som också de har handlingen förlagd till 1930-talets Sverige. Genomgående huvudpersoner i detektivromanerna är kriminalkommissarien Carl Hell och polissystern Maria Gustavsson.

Anna LihammerMed dig vågar jag allt presenteras i baksidestexten och på förlaget Historiska Medias hemsida som en roman, och det kan behöva påpekas. Utan den läsanvisningen hade jag troligen läst boken som en novellsamling. Den består nämligen av tolv separata berättelser, den kortaste på cirka fem sidor och de längsta ett tjugotal sidor långa. De utspelar sig på olika platser i Sverige, oftast i Stockholm eller dess närhet, och vid olika, noggrant angivna tidpunkter i historien, Den tidigaste är från året 1022 och låter oss möta en kvinna som förklädd till man låtit sig prästvigas, och längst fram i tiden når en berättelse om ett nyårsfirande i Stockholm år 2112.

I de korta nedslagen i historien lyckas författarna i varje epok skapa en målande och levande skildring av miljön och tiden. Bäst lyckas man i de kapitel som utspelar sig under medeltiden, och det är väl förklarligt med tanke på författarnas bakgrund som arkeolog respektive museichef i Sigtuna. När det gäller personporträtten i boken är det emellertid uppenbart att författarna velat få fram det tidlösa i människans personlighet och känslor. Passionerna svallar högt genom romanen, och det bildas ett antal mer eller mindre oväntade kärlekskonstellationer genom århundradena. Hesselbom och Lihammer låter också sina karaktärer agera och tala på ett sätt som vi nutida läsare känner igen.

Det genomgående temat i boken, och det som väl ska berättiga beteckningen roman, är människans eviga behov av kärlek, av passion och närhet. I romanen symboliseras denna kärlek av två guldringar, som smitts ihop till en, och som sedan bryts itu till två delar för att två älskande ska få var sin. På bokens sista sidor återförenas de två halvorna av ringen, som sedan åter smids ihop till en dubbelring.

Sammanfattningsvis är Med dig vågar jag allt en angenäm läsupplevelse, där vi som läsare förs in i oväntade historiska miljöer på ett mycket underhållande sätt. På vägen genom den svenska historien hinner vi också få del av några spännande personporträtt, som får oss att inse att våra förfäder tänkte och kände ungefär som vi.

LENA LUNDGREN
Författarfoto Johanna Jeansson