MATTIMEO DEL 1: SLAGAR DEN GRYMME + MATTIMEO DEL 2: GENERAL JÄRNNÄBB

Feb 4th, 2008 | By | Category: 2001-1, Recension

Av Brian Jacques
Mattimeo 1989
Översatt av Lena Karlin
Bonnier Carlsen, 2000

De här båda delarna är (som vanligt) översatta från samma original som tydligen var betydligt tjockare än den förra Redwallboken som kom ut i en del. Precis som i Cluny gisslaren så kommer ett hot mot klostret Redwall utifrån. Den här gången så är det en räv med ett band av vesslor och annat som ställer till det. Räven Slagar fanns med (som unge) i den förra delen, men eftersom den här delen utspelar sig i lång tid efter händelserna i den förra delen (åtminstone för djuren i boken, som räknar tiden i årstider, inte i år) så har han blivit vuxen (liksom bokens namne Mattimeo, son till den förra delens huvudperson).

Handlingen delar snart upp sig i två parallella spår som sedan inte har speciellt mycket med varandra att göra. De känns på sätt och vis nästan lite tveksamt om de har i samma bok att göra, det kanske hade varit bättre att göra två separata böcker av det istället. Å andra sidan så är nog anledningen till att handlingen till att handlingen delar upp sig att författaren vill att vissa personer inte ska vara hemma i klostret för att möjliggöra den del av handlingen som utspelar sig där. Jag är inte helt övertygad om att jag tycker att det är riktigt nödvändigt, men det är å andra sidan inte något stort problem att det ser ut som det gör heller.

Vad man kan invända är att ingen av handlingstrådarna egentligen tillför speciellt mycket nytt utan till ganska stor del harvar om saker som fanns i den första boken. Visst är det andra huvudpersoner eftersom de som var i centrum i den första boken nu har barn som är gamla nog att vara centrala (och, i och med det, ge boken lite karaktär av uppväxtroman), och visst har en massa detaljer förändrats. Dock är det ett anfall av elakingar mot klostret, en kidnappning, och diverse obskyra ledtrådar planterade i klostrets arkitektur av de som en gång byggde det i botten.

Det är så pass stor skillnad att jag inte känner mig besviken efter att ha läst de första två delarna (även om det är tre volymer) i Redwall-serien, men om det inte kommer något mer nyskapande i nästa del så kommer jag nog inte läsa längre än så. Om man inte tidigare läst någonting i serien så tror jag inte att det spelar så stor roll vilket bok man väljer att börja med.

HANS PERSSON