MARTIN LUFFAS HEMLIGHET

Jan 6th, 2013 | By | Category: 2013-01 jan, Recension

Omslag till Martin Luffas hemlighetAv Jean Bolinder
Inläst av Anna Persson
Pratboken 2012
ISBN 978-91-8581-909-6, 8 CD + 1 mp3-CD

När jag läste pappersboken i början av detta millennium imponerades jag av Bolinders djupa insikt i det mänskliga (och omänskliga) psyket. Det är en roman om brott mot barn, om skuld, ångest, sexualitet och moral, men också om ”vanliga” människors villkor, åsikter och beroenden. Samtidigt är det en skildring av en främlingsfientlig stad och dess omgivningar

Jean BolinderMalmö före de många skottlossningarnas tid var inte någon idyll. Genom den skånska staden lotsar Bolinder läsaren med varsam hand och Bolinder vore inte Bolinder om han inte själv dyker upp någonstans i texten. Här hör han en kvinna i bokhandeln som begrundar en roman av författaren och till sist undrar om det inte finns en Mankell, för den där Jean Bolinder har hon då aldrig hört talas om. Det går att förstå, trots att Bolinder fått många priser för sitt författarskap och när boken först kom ut skulle det dröja ett decennium till dess han av Svenska Deckarakademin utsågs till Grand Master.

Han har varit med på parnassen sedan 1967 då han debuterade med Skulle jag sörja då … Huvudpersoner i den och några följande romaner var paret Jöran och Marianne Bundin som också dyker upp i en cameoroll i denna bok.

Jag har en känsla av att det också finns självbiografiska drag i Bolinders beskrivning av den pensionerade lektor som är en av de tongivande personerna i berättelsen. Han finns med som ett slags motvikt till den otäcke pedofil som skrämmer omgivning och läsare i historiens ramhandling. Han har sina böjelser, men det har också den trevlige lektorn. Bolinder vill visa att det onda inte innehåller enbart ondska och det goda är inte helt och hållet gott. I många böcker, även denna, skriver Bolinder om sexualitet och moral. Det är ett synnerligen allmängiltigt ämne där det går att ställa frågan om vad man kan unna sig för att uppnå njutning: vad är moraliskt förkastligt och inte.

Martin Luffa är en teddybjörn (så hette också författarens nallebjörn, en i barndomen högt älskad vän) som i boken ägs av en tioårig flicka som lever i en trasig familj. Hemligheten hon delar med sin nalle är grym och svart. Porträttet av flickan och nallen biter sig fast, liksom beskrivningen av den unge invandrarpojken med fotodrömmar.

Romanen hinner med att diskutera många saker, inte bara ungdomsbrottslighet, människans grymhet och godhet, utan också något som kan roa Dasts läsare: hur har deckargenren utvecklats sedan 20- och 30-talen till dagens mer thrillerlika polisromaner. Samtidigt tar han upp frågan om dödsstraffets vara eller icke vara.

Martin Luffas hemlighet är i grunden en mycket svart bok. Men det utesluter inte att Anna Perssonman känner av Bolinders lekfulla skrivlust under lyssningen. Mitt i allt elände måste man le åt spirituella formuleringar och spetsiga politiska uppkast. En blandning som gör denna roman till en av de bästa och mest gripande från Bolinders penna.

Boken är alldeles ypperligt inläst av skådespelaren Anna Persson, lustigt nog en av Jean Bolinders elever från hans tid som dramalärare vid Polhemsskolan i Lund.

KJELL E. GENBERG

Taggar: , , , ,

  Relaterade poster:
Fatal error: Call to undefined function wp_related_posts() in /home/dastnu/public_html/wp-content/themes/branfordmagazine/single.php on line 22