MARTIAN QUEST, THE EARLY BRACKETT

Mar 12th, 2010 | By | Category: 2005-1, Recension

Förord av Michael Moorcock
Haffner Press Royal Oak, Michigan 2002

När man hör ett altsaxsolo inspelat 1941 med Jay McShanns orkester, så finns där redan den ton som snart skulle svälla till Charlie Parkers välkända sound. På samma sätt förebådar de tjugo enkelt tillskurna noveller som samlats i volymen Martian Quest, The Early Brackett vad som komma skulle i berättelser av Leigh Brackett som t.ex. romanen Rhiannons svärd och historierna om Eric John Stark. Det handlar om den unga Bracketts science fiction-, science fantasy- och space operaberättelser åren 1940-1942 i en rad amerikanska pulpmagasin. De har tidigare inte samlats och så vitt jag vet är Nattens demoner i Jules Verne Magasinet (#51/1941) den enda av dessa tjugo som någonsin översatts till svenska. Förlaget menar att det är på tiden att dessa noveller återigen görs tillgängliga och visst, visst.

Trots enkelheten och bristen på genomarbetade intriger, så finns redan i dessa tidiga historier den där särskilda brackettska tonen som snart skulle blomma ut i ett fullödigt sound. Redan 1944 hade denna blomning nått en höjdpunkt i den oförglömliga novellen The Veil of Astellar. I ett förord som präglas av name-dropping hyllar Michael Mooreock Brackett. Han jämför henne med Ernest Hemingway, Dashiell Hammett och Raymond Chandler (som för övrigt gillade Brackett högt och rent) och fastslår att hon var en av New Waves gudmödrar och en föregångare till cyberpunk. Namnsläppandet handlar helt enkelt om alla sf-författare som påverkats av hennes berättelser. Leigh Brackett var inte bara Ray Bradburys mentor. Mooreock erkänner sitt eget beroende av henne. Och bland dem han räknar upp som påverkats av henne, återfinns Marion Zimmer Bradley, Harlan Ellison, Philip Jose Farmer, Edmond Hamilton (Leighs man), John Harrison, Andre Norton och Jack Vance för att nämna några få. Leigh Brackett hade en underbar förmåga att formulera sig och Haffner Press utlovar ännu en volym som döpts till Lorelei of the Red Mists: Planetary Romances. Lorelei of the Red Mists var den novell hon lät Ray Bradbury avsluta när hon själv fick i uppdrag att tillsammans med William Faulkner skriva manuset till Bogart/Bacall-filmen The Big Sleep (Utpressning), baserad på Chandlers roman. Förmodligen och förhoppningsvis kommer den utsökta The Veil of Astellar att ingå där. Ännu mer spännande är att det faktiskt finns ett opublicerat manuskript författat av äkta paret Brackett/Hamilton tillsammans. Där sammanförs hennes hjälte Stark med makens Star Kings. Titel: Stark and the Star Kings. Det är fler än jag som ser fram emot att den publiceras. Synd att de inte kom att skriva en story med titeln Stark and Captain Future. Men man kan inte få allt här i livet.

BERTIL FALK