MARCONI PARK

Jan 7th, 2014 | By | Category: 2014-01 jan, Recension

Omslag till Marconi parkAv Åke Edwardson
Inläst av Torsten Wahlund
Bonnier Audio 2013
ISBN 978-91-7433-219-3, 8 CD, 9 tim 30 min

Torsten Wahlund läser med sedvanlig skärpa Edwardssons tolfte roman om kommissarie Erik Winter, lägger extra dramatiska effekter där det behövs för att förstärka känslor, förändrar röstläget när texten svartnar, till exempel när Winters tinnitus eller whiskyberoende ska accentueras. Eller när hans längtan efter familjen i Spanien blir svår.

Åke EdwardsonDe mord som är drivkraften bakom de ansträngningar som Winter och hans grupp – i synnerhet samtalspartnern Ringmar – är till att börja med obegripliga. En ung man är det första offret. Han hittas med byxorna nerdragna, plastpåse över huvudet och lemmarna surrade. På hans kropp finns en kartongbit med en bokstav målad med brett penseldrag. Detta återkommer på följande offer. Först är det Göteborg som drabbas, sedan utvidgas mördarens revir till huvudstaden.

Allt tycks ha med det förflutna att göra, något som får upp polisernas egna våndor och sorger till ytan alltmedan ledtrådarna pekar mot bostadsområdet Marconi Park i Göteborg.

Åke Edwardson har åstadkommit flera minnesvärda kriminalromaner, somliga mycket brutala men med ett uppenbart syfte. Möjligen finns ett syfte även med denna roman som dock känns som om den är hopspikad på ren rutin. Det mest spännande är en cykeljakt i Stockholm (som Wahlund, bilden nedan, lyckas göra mer spännande än den i själva verket Torsten Wahlundär) och det är lätt att irritera sig på förhör som inte tycks ha avsikten att föra berättelsen framåt.