MARAN

Oct 26th, 2011 | By | Category: 2011-10 okt, Recension

Omslag till MaranAv Lina Neidestam
Kolik förlag 2011
ISBN 9789186509088, 145 sidor

Första gången jag läste Lina Neiderstam var hennes serie Zelda i någon av Stockholms gratistidningar. Både Rocky och Elvis hade funnits sedan länge och hittat hem i en sorts självironisk humor som ofta gick ut på att huvudpersonen påpekar ett dumt beteende men sedan i sista rutan gör samma sak själv. Redan då tyckte jag det blivit tjatigt. Zelda tog vid denna tradition men försökte vrida det lite genom att handla om en halvrabiat feminist som inte kunde leva upp till sina egna läror. Hade Zelda kommit före Rocky och Elvis hade jag nog uppskattat den mycket mer än jag gjorde då, för nu hade det blivit så lätt att förutspå hur skämten var upplagda (även om Zelda verkligen fick till det ibland).

Men med Maran visas Lina att hon har en genuin känsla för nytänkande. Serien är kort och gott fräck porr – ja, porr! – men helt utan undanflykter, ursäkter och gränser. Dock har den en minst lika faschinerande historia som lyckas med att förmå läsaren att inte hänga sig kvar vid de väldigt grafiska scenerna utan tvingar en snabbt vidare mot slutet. Man kan ju alltid läsa om allt senare!

Lina NeidestamNora hyr in sig i en ödslig stuga i Norrland för att skriva den stora generationsromanen. Men skrivkrampen och ensamheten blir för svår samtidigt som hon börjar drömma konstiga sexdrömmar.

Efter att ha hittat en gammal dagbok där en minst lika ensam vallpiga beskriver hur hon karvade fram en älskare av trä börjar hon själv skriva folktroinspirerade sexnoveller i hopp om att skrivkrampen ska släppa.

Serien är, för att välja ett modernt ord, queer. Alla sexuella böjelser presenteras lika varmt och välkomnande. Och då ska vi inte heller glömma dess sexscener med övernaturliga väsen. Till skillnad från annan porr så är historien inte något som slängs in för att ge det hela lite substans.

Storyn och sexscenerna kan bokstavligen inte vara utan varandra. Detta är så ovanligt att jag inte förstår hur Lina kunde lyckats. Det borde inte fungera men det gör det! Därför är denna serie redan en av mina absoluta favoriter. Såvida man inte ogillar folktro eller stör sig på den rikliga mängden gränsöverskridande gladsex så är detta något jag absolut rekommenderar. Jag kan inte understryka nog hur fantastisk jag tycker Maran är!

Och våga inte döma mig för min förtjusning innan du själv läst serien. Risken är stor att du får äta upp dina ord efteråt.

JOHANNES GENBERG