MANNEN UTAN ANSIKTE

Sep 16th, 2009 | By | Category: 1998-1, Recension

Av Markus Wolf
Man Without a Face 1997
Översatt av Stefan Lindgren
Norstedts 1997

Det här är en bok som får det att krypa av obehag längs huden. Min ibland oss har det funnits – och finns – människor som av olika anledningar anser sig ha rätt att ta del av andras hemligheter. Med hjälp av denna ”rätt”, som motiveras av politiska, ekonomiska eller andra lika larviga skäl, sänds andra människor i fördärvet. Markus Wolf blev spionchef i Östtyskland/DDR efter en slags karriär i kommunism i Moskva. Han lärde sig denna kommunisms teser, påstod sig ha nobla ideal (som dock kunde förändras snabbt av nya direktiv från de röda hövdingarna) som han med byråkratens tillgängliga medel arbetade för att sprida.

Han var ett under av följsamhet och det är just detta som gör boken så obehaglig. Inom kommunismen praktiserades ”självkritik”’ som skulle göra att den självkritiske åter blev accepterad. Denna bok är fylld av självkritik, fast på en överslätande och ytligt plan. Framtill dess muren föll var Wolf en trägen arbetare i vingården, en man som skötte sitt spioneriarbete lika plikttroget som om han varit murare, och det han ifrågasatte – om han ifrågasatte något – höll han tyst om.

Lite här och var i boken finns småursäktande bisatser. ”Jag trodde, men trodde inte alla? Jag var övertygad och hade anledning att överse.” Och något man känner igen från annat håll: ”Jag lydde order.” Denne byråkran spionbranschen blev en legend inte minst i väst för att han var duktig nog att inte lära sig fotograferas. Han lyckades infiltrera olika organ hos motståndarsidan – fick in en spion hos Willy Brandt – och var så hemlighetsfull att John le Carré använde honom som modell för en spionchef i sina böcker.

Nu, efter pensionering och rättegångar i Tyskland, har han skrivit en bok om sitt liv. Den är välskriven (inte alls så torr som man kunde vänta sig) och intressant på många sätt. Men jag har personligen svårt att uppfatta ”vårt århundrades mästerspion som hjälte. Han var en liten kugge i ett äckligt maskineri och han skötte sitt jobb. Mer var det väl inte med det…