MANNEN SOM LEKTE MED VERKLIGHETEN

May 5th, 2020 | By | Category: 2020-05 maj, Recension

Omslag till Mannen som lekte med verklighetenAv Anders Mathlein
Aleph Bokförlag, 2019
ISBN 978-91-87619-17-5, 255 sidor

Anders Mathlein är en 64-årig är författare, journalist och tecknare och bor i Stockholm. Han är känd för sina thrillers, resereportage och satiriska självhjälpsböcker. Mannen som lekte med verkligheten är en absurd deckarparodi.

Titeln har likheter med Stieg Larssons Flickan som lekte med elden, men det är nog den enda likheten. Huvudpersonen i denna absurda thriller är Topsy Kemmler, en gravt alkoholiserad före detta polis, som efter avskedandet hankar sig fram som privatdetektiv. Han har ont om kunder, men har nu fått ett uppdrag från Katarina Sjöglimt, vars make, Greger Sjöglimt, försvunnit spårlöst.

Han har troligen försvunnit frivilligt med alla sina besparingar och lämnat skulderna bakom sig, men Topsy Kemmler bygger upp en fantasihistoria om kidnappning med internationella förgreningar för att mjölka hustrun på pengar. Hans fantasi saknar gränser och väcker internationella organs intresse och polisens och UD:s frustration och ilska. Samtidigt ute i landet härjar en seriemördande miljöterrorist. På de mest osannolika sätt kommer Topsy något viktigt på spåren. Något som bara kan lösas genom att placera “verkligheten” inom citattecken.

Kemmler säger: ”Jag trodde att botten var nådd, att härvan av villospår och fantasifoster inte kunde bli mer tilltrasslad. Det var en missbedömning. Detta var bara ouvertyren till den mardrömslika dårhusopera som väntade…”

Mathlein har skrivit en mustig, galen och rolig bok. Snabba repliker och roliga dialoger som får läsaren att gapskratta ibland. Osannolika händelser staplas på varandra och får internationella dimensioner. Topsy Kemmler är inte som alla de slutkörda och problemtyngda poliserna som finns i deckarvärlden. Han är först och främst alkoholist, sedan duktig manipulatör för sina egna syften, men också ibland en intelligent detektiv som lyckas när andra misslyckas. Boken är en härlig parodi på deckare och som sådan riktigt underhållande!

Anders Mathlein

Anders Mathlein. Foto Susanne Kronholm