MANNEN I FÖNSTRET

Mar 19th, 2010 | By | Category: 2003-4, Recension

Av Kjell Ola Dahl
Mannen i vinduet 2001
Översättning Lena Hjohlman
Albert Bonniers Förlag 2003

Efter genombrottet häromåret med En liten gyllene ring kommer Kjell Ola Dahl här tillbaka med en ny kriminalroman. Upptaktsmordet i Mannen i fönstret är vardagsgrått. Ja, det är svårt att tänka sig ett torftigare ledmotiv än arvsstriden om en litet antikvariat någonstans i Oslo: om den 79-årige äldste brodern Reidar Folke Jespersen som motsätter sig försäljning fast hans två delägare och bröder redan har gjort upp med en köpare, liksom hans son. Men från det anslaget tränger Dahls historia djupare ner i det fascinerande. Vindlar sig tillbaka till de traumatiska ockupationsåren då en del norrmän och –kvinnor blev hjältar, andra förrädare eller förräderskor. Dahl gör inget lätt för läsaren. Huvudpersonerna både bland poliser och drabbade har ingen strålglans eller karisma alls; de är alla rätt så trista vanliga människor. Dahls dialoger är långa och saknar nästan helt humor eller slagfärdighet, Hans miljöbeskrivningar är ofta för länga. Han tar inga genvägar i historien för att göra den enklare. Dahls versioner av polisers kärlekstrubbel följer inte mallen. Ändå tar boken hem arbetssegrar. Dahls förhör och samtal är så systematiska att de blir spännande. De långa miljöbeskrivningarna bjuder på fascinerande detaljer och pricksäkra reflexioner. Man känner att en av författarens huvudavsikter med boken är att förse oss med just dem – och man faller för det. Dahls fakta om krigsårens Norge är trovärdiga. Ja hela historien lyfts högt av sin autenticitet och brist på glamour. Alltså – en deckare som kräver en hel del av sin läsare men har mycket att ge. Lena Hjohlmans översättning är god.

JAN ERIC ARVASTSON