Jun 6th, 2020 | By | Category: 2020-06 juni, Recension

Omslag till Mannen från ThuleAv Mads Peder Nordbo
Kold angst, 2018
Översättning Kalle Hedström Gustafsson
Albert Bonniers Förlag, 2019
ISBN 978-91-0-017501-6, 367 sidor

Mads Peder Nordbo är en 50-årig dansk författare som är uppvuxen i Danmark, har studerat vid Stockholms universitet och som numera bör i Nuuk på Grönland. Nordbo debuterade år 2012 och har skrivit fem böcker. Med boken Flickan utan hud (2017) och den fristående fortsättningen Mannen från Thule har han börjat skriva arctic noir–thrillers.

Journalisten Matthew Cave har flyttat till Grönland, delvis för att lämna minnena från sitt liv i Danmark bakom sig. På Grönland stöter han på information om sin egen far, en amerikansk soldat som var stationerad på den amerikanska militärbasen Thule. Fadern försvann under mystiska omständigheter när Matthew var fem år gammal. Matthew upptäcker också att han har en yngre halvsyster, Arnaq. Hon har åkt iväg med sia kompisar för att sova över i den övergivna hamnstaden Færingehavn. När ungdomarna inte hör av sig beger sig Matthew och hans vän Tuparnaaq dit och upptäcker att något måste ha gått mycket fel. Två av ungdomarna är döda medan Arnaq är försvunnen.

Det är början på en rafflande thriller i laglöst land där våldshandlingarna avlöser varandra och respekten för människoliv verkar saknas. Mads Peder Nordbo är en skicklig författare som trollbinder läsaren med en rafflande handling, otäcka miljöer, sjuka individer, många döda och ett Grönland som skildras som ett iskallt helvete på jorden. Tempot är snabbt och spänningsnivån hög genom hela boken. Handlingen är komplex med många utlöpare som så småningom går ihop mot en mycket oväntad upplösning. En mycket bra thriller.

Mads Peder Nordbo

Mads Peder Nordbo. Foto Ivan Boll