MANNEN FRÅN SUEZ En underrättelseroman

Mar 13th, 2015 | By | Category: 2015-03 mars, Recension

Omslag till Mannen från SuezAv Wilhelm Agrell
Atlantis, 2015
ISBN 978-91-7353-788-9, 238 sidor

Agrell har i mer än trettio år forskat om svensk försvars- och säkerhetspolitik och blev 2006 professor i underrättelseanalys vid Lunds universitet. Han har publicerat många faktaböcker i ämnet men har med denna roman klivit in i fiktionen.

Huvudperson är den åldrande underrättelsemannen Jakob Bergmann som åker till Israel för femtioelfte gången, officiellt för att delta i en konferens om internationell terroristbekämpning. I själva verket ska han försöka avveckla ett politiskt brännbart samarbete mellan Sverige och den judiska staten. I Le Carré-anda (och kanske lite Graham Greene) dras han in i ett spegeldrama där han inte vet vem som är hans motpart.

Wilhelm AgrellMedan han försöker utföra sitt uppdrag fastnar han hela tiden i minnen. Han var FN-övervakare under Sexdagarskriget (även kallat Yom Kippur-kriget)1973 och  nu erinrar han sig stridigheterna och dess enerverande eldgivningsslentrian. Där lyckas han gestalta krigets tristess på ett sätt som har driv och mening och skildringarna av en konflikts utveckling och enformighet känns riktig. Fast han hamnar också i ett (tidigt) Forsyth-beteende och berättar allt han vet och kan om hur stridsvagnsminor är uppbyggda och hur man armeringsjärn för armeringsjärn gjuter befästningar i ökenmiljö.

Samtidigt får han läsaren att förstå den lockelse ett liv i spionbranschen kan ha på en människa, även om den man han beskriver blir undanflyende, precis som kvinnan Hava blir ganska blek. Agrell är kunnig på sitt område och har erfarenheter – han var svensk försvarsrapportör under kriget 1973 – men det känns som om han är mer bekväm med att skriva rapporter än att förfärdiga en roman. Det har blivit en episodberättelse som pendlar i tid och rum där historiens personer är eftertänksamma figurer som talar klokt om det mesta från människors beteende till historia och politik.

Man får veta en hel del om den israeliska uppfattningen att det är ett svårt moraliskt brott att lämna kvar en sårad soldat på slagfältet. Helst ska inte heller de döda riskera att falla i fiendens händer.

Söndersprängda lik ligger strödda över ökensanden och Jakob blir i tillfälle att mer eller mindre avsiktligt göra den israeliska armén en tjänst när han kan föra med sig en dödad soldat från den egyptiska sidan. Det är ju en stark hederskodex i den israeliska militären att ingen, död eller levande, ska få falla i fiendens händer.

Det finns mycket i den här boken jag gillar. Inte minst beskrivningen av genomborrade kroppar i Sinaiöknens sand. Detta känner jag så väl igen från en reportageresa till FN-svenskarnas camp strax efter kriget. Under en resa med jeep såg jag mängder av kvarlämnade döda soldater – men de var egyptier, ingen var israel.