MÄNNEN FRÅN FINNMARKEN

Mar 16th, 2010 | By | Category: 2004-1, Recension

Av Kjell E. Genberg
Edicom 2003

När det gäller Kjell E. Genberg så är han en författare som ständigt överraskar positivt. Han brukar kallas ”Sveriges meste författare” eftersom han är så osannolikt produktiv. När det gäller författarskap är det i vissa kretsar en dödssynd att vara flitig och arbeta på. Nej, för många tyckare förefaller idealet vara poeter eller prosaister som nästan inget gör, lever på arbetslöshetsbidrag och kommer med en gles samling trista texter var femte år.

Själv är jag tidningsforskare och har ofta sett att de författare som på detta sätt hyllades för några eller många årtionden sedan, är bortglömda i många fall medan andra, som haft kvalitet men förbisetts av samtiden, nu hyllas. Exemplet med den uppburne professor Atterbom och den förbisedde rumlaren Erik Johan Stagnelius har upprepats om och om igen.

När det gäller Genberg har kritikerna i Deckarakademin och på andra håll sett honom över axeln för hans flits skull. Det var först när han skrev böcker under pseudonym som man gav honom det beröm han är värd.

När han nu kommer med ännu en bok under eget namn får man hoppas att den rättvisa välviljan sitter i. Männen från Finnmarken är en alldeles utmärkt dokumentärroman och två män i släkten Enskog, Lasse och hans styvson Axel. Tiden är ungefär sekelskiftet 1800—1900 och miljön ”Finnmarken” norr om Ludvika.

Styvfadern Lasse är en man som mest intresserar sig för att lönnbränna och dricka brännvin samt ligga med kvinnor. Hans styvson får känna på hans humör och lust att slåss. Men pojken vill något annat än att gå i Lasses fotspår. Han blir fotograf och får hjälp att lära sig yrket av sin gamle skollärare. Skollärarens son Daniel får vi också möta och ganska snart står det klart att han inte är vem som helst utan en person som skall bli berömd och hågkommen i en framtid som är den här epoken mycket olik: Dan Andersson (1888- 1920).

Den berättelse vi får läsa är livfull och spännande. Den gamla tiden står upp med stor kraft, utan tvekan besitter Genberg ansenliga historiska kunskaper. Bara hans insikter om hur en fotograf på den tiden arbetade är beundransvärda. Och skildringen av den vildmark som trakten då utgjorde, är full av doft och närhet. Det hela utvecklas till ett svenskt Vilda Västerndrama i den tid som såg de första bilarna.

Vilken fantastisk film detta skulle bli! Men tills vidare kan man nöja sig med att det är en fantastisk bok om människor som har levat, men där författaren använt sin fantasi till att fylla ut luckorna i vad men vet om den så kallade Uvbergsmördaren. ”Det fanns ett fundament. Men bygget blev ett helt annat.”

JEAN BOLINDER