Mankell skriver internationell thriller

May 20th, 2008 | By | Category: 2008-3, Recension

Omslag till KinesenMassmord i Hälsingland hindrar
kinesisk folkflyttning till Afrika

Av Kjell E. Genberg

När Mankell är som bäst bjuder han läsarna på njutbar språkbehandling. Och i Kinesen är han bättre än på länge. Det här är en indignationsroman och politisk betraktelse som nödtorftigt förklätts till kriminalhistoria.

KINESEN
Av Henning Mankell
Leopard 2008

För deckarläsarna börjar berättelsen som en smäll på käften (och för mig som född hälsing ett slags blodig, nostalgisk hälsning) i och med att man i den lilla fiktiva byn Hesjövallen i Sörforsa utanför Hudiksvall hittar 18 människor som dödats i det närmaste rituellt. Man känner igen sig i beskrivningen av avfolkningsbyn. Det finns många sådana i trakten – jag har själv haft sommarstuga i en som hade kunnat stå modell för Hesjövallen.

Eftersom Mankell verkligen kan beskriva det dystra arbetet på en mordplats och har känsla för de konflikter som kan uppstå samt kan förmedla det avståndstagande som måste finnas är just skildringen av utredningens början närmast lysande.

Även fortsättningen är bra – men inte lika bra. En domare i Helsingborg, Birgitta Roslin, finner efter läsning om morden i pressen att hon är släkt med så gott som samtliga mordoffer och då kan hon inte låta bli att lägga sig i. Detta trots att hon inte är något friskt fruntimmer: hon lider av högt blodtryck, befinner sig på randen av utbrändhet och har en make som har en avskyvärd impotens och därför vänder sig från henne.
Domaren visar sig finna bakgrunden till ett viktigt spår (jag avslöjar inte mycket eftersom spåret – ett rött band – finns avbildat på omslaget) och finner att det kommer från en kines som i hemlighet besökt Hudiksvall.

Sedan börjar indignationsromanen. I mitten av 1800-talet kidnappas kinesiska bröder till järnvägsbyggandets USA där de behandlas som slavar och förnedras av en svensk – den man som har anknytning till Birgitta Roslin. Beskrivningen av hur de ofrivilliga kinesiska rallarna behandlades är grym och det stämmer med mina egna forskningar om den amerikanska västern.

Från USA lyckas den kines det handlar mest om ta sig tillbaka till Kina. På vägen träffar han svenska missionärer och får anledning att berätta om det kinesiska samhället fram till vad jag tolkar som Boxarupproret. Svenskarna beskrivs som naiva men inte fria från främlingsförakt trots att de predikar motsatsen.

Det kinesiska får allt större betoning i berättelsen om Birgitta Roslings ungdom, en tid när hon gick i demonstrationer, viftade med Maos lilla röda och trodde på revolutionen. Nu gör huvudpersonen och hennes väninna upp om sina villfarelser som maoister i slutet av 60-talet (kanske lite Mankells egen avbön) och hamnar i Kina på semester respektive arbete. Birgitta blir av med sin handväska och utsätts för kinesiska myndigheters underliga välvilja. Hon blir misstänksam, men samtidigt underligt aningslös. Men hennes obehag inför dolda hot är väl beskrivna.

Bakom allt ligger en politiskt kompetent Gudfader inom en kinesisk maffia, den man som anser sig ha behållit ansiktet genom att initiera morden vid Hesjövallen som hämnd Henning Mankellför gångna tiders familjeoförrätter. Här lyckas Mankell berätta om hur Kinas kommunistiska partis behov av råvaror till sin industri och ett växande behov av att tvångsförflytta delar av sina fattigbönder i det stora men trångbodda landet till Moçambique. Mankell berättar om en handelsdelegations resa till Afrika där man förvånas över ett försvarstal för president Robert Mugabe i Zimbabwe.

Hittills är allt gott och väl. Man tror på personerna, till och med på den kinesiske superskurken och hans rättrogna syster (som givetvis får stryka på foten ihop med än fler offer) och det gör man fram till slutet som kommer abrupt via en kula i Londons Chinatown. Läsaren anser naturligtvis att massmorden i Hesjövallen är uppklarade, men inte av den välmenande men inte fullt så duktiga polisen i Hudiksvall som inte har förstånd att tro på den före detta maoisten från Helsingborg. Lite Mitt Livs Novell blir det också när det antyds att Birgittas äktenskap ser ut att räddas.

Henning Mankell debuterade 1973 och har tack vare romanerna om polisen Kurt Wallander blivit Sveriges internationellt mest lästa författare. Kinesen är hans tjugosjunde roman.