Jan 22nd, 2019 | By | Category: 2019-01 jan, Recension

Omslag till Manhattan beachAv Jennifer Egan
Manhattan Beach, 2017
Översättning Nicklas Nilsson
Albert Bonniers förlag, 2018
ISBN 9789100174958, inbunden, 300 sidor

Anna Kerrigan och hennes pappa Eddie är på väg till Dexter Styles, som bor i ett mondänt hus vid stranden. Vad besöket går ut på är oklart, men pappan är påtagligt nervös. Anna är full av förundran över det överflöd som barnen Dexter kan uppvisa i form av leksaker och dockor. Hon är 11 år och anför Dexters barn, efter att ha inspekterat barnens lekrum, till stranden där hon ger prov på sin styrka och sitt mod. Stranden och havet kommer att bilda fonden till de händelser som följer.

Det är tidigt 30-tal och börskraschen har satt tydliga spår. Eddie tillhör dem som drabbats och lever numera i en skuggvärld med diverse springjobb, ofta diverse penningtransaktioner. En dag försvinner Eddie spårlöst utan att det sätter några nämnvärda spår i familjen, förutom de ekonomiska.

Med tiden kommer Anna för att dryga ut familjens inkomster att ta arbete på örlogsvarvet. Till att börja med på en konstruktionsverkstad som tillverkar delar till marinen. Hon vill dock utbilda sig till dykare, en ambition som visar sig vara nog så komplicerad. Det är början av andra världskriget. Varvet söder om Manhattan är en enorm anläggning med stapelbäddar, verkstäder och dockor, som utgör en viktig del i USA:s krigsansträngningar.

Anna och Eddie Kerrigan samt Dexter Styles utgör centralgestalterna i romanen, vars liv allt mer kommer att flätas samman. Familjen Kerrigan lever under små omständigheter och har förutom Anna en svårt handikappad dotter Lydia. De utgör en stark motvikt till de burgna omständigheter som Dexter Style’s familj lever under.

Det är en kvick och bitvis sarkastisk skildring av personer och miljöer, som författaren verkar väl förtrogen med. Det kanske starkaste intrycket är personteckningarna, som ger både djup och liv åt karaktärerna. Det gäller inte minst huvudpersonerna. Samtidigt är texten laddad och vibrerar av starka och ibland hotfulla spänningar. Det handlar om klassmotsättningar mellan å ena sidan uppkomlingar och de av arv välbärgade, djupgående motsättningar i det amerikanska samhället och samarbete mellan fack och den undre världen. Romanen är en intrig med många bottnar. Det är också en i hög grad filmisk berättelse, särskilt de många scenerna ovan och under vatten.

ULF MALMSTRÖM

Jennifer Egan

Jennifer Egan. Foto Pieter M. van Hattem