MAMMA KOM ALDRIG HEM

Nov 2nd, 2015 | By | Category: 2015-11 nov, Recension

Omslag till Mamma kom aldrig hemAv A C Collin
Ordberoende Förlag, 2015
ISBN 978-91-87595-15-8, 278 sidor

Ordberoende Förlag (vitsigt och sanningsenligt förlagsnamn) har på senare år profilerat sig som ett vattenhål för nya författare av både romaner och noveller. A C (Anna-Carin) Collin har visserligen tidigare utkommit med boken 365 börjor – hejdå skrivkramp! och ett antal noveller men Mamma kom aldrig hem är hennes romandebut.

Det är en utvecklingsberättelse där huvudpersonen Linn får problem med synen, vilket inte är så lyckat med tanke på att hon är fotograf. Hon är en levnadsglad och berest person med en förmåga att hamna ihop med gifta män. Återkommen till Sverige flyttar hon i barndomshemmet, ett sedan länge övergivet kafé – och hennes tillvaro ställs lite på huvudet när hon får ett meddelande från sin mor. Vill hon verkligen ha den kontakten och därmed ta itu med gamla traumor eller ska hon återigen fly. Linn väljer att stanna, går i terapi och söker upp modern som tycks vara helt annorlunda än hon föreställt sig. Samtidigt får hon en ny syn på barndomen. Sanningar kan kännas förödande.

Anna-Carin CollinCollin skriver en rak men ändå vacker prosa vilket ter sig naturligt med tanke på att är utbildad skrivpedagog och skrivlärare. I korta kapitel formar hon sin huvudperson i samspel med bokens övriga gestalter. Många händelser som liknar snapshots visar sig vara delar av ett sammanhang.

Det som kan hejda läsningen är de olika händelsernas skiftande tid. Ena gången är man inne i år 2010 för att genast hamna 40 år bakåt i tiden. Man får tänka efter – vilket inte är så dumt när man läser en bok – och försöka minnas vad det var som karaktäriserade personerna då och nu. Glädje och sorg får plats på sidorna och ibland våndas läsaren av denna berättelse om utsatthet och brustna och ibland reparerade illusioner.

Faktiskt en oväntad läsupplevelse.

BARBRO LINDBORG