MALMÖMORD

Jan 10th, 2019 | By | Category: 2019-01 jan, Recension

Omslag till MalmömordAv Greger Larsson
Venaröd Förlag, 2018
ISBN 978-91-984942-0-4, 154 sidor

Greger Larsson är en påg sprungen ur den malmöitiska myllan för 58 år sedan. Han växte upp på Persborg och bor numera på Möllevången. Han är aktiv i GAK Enighet som karateinstruktör. För en tid bodde han i Chicago i USA men det mildrade på inget sätt intresset för den skånska huvudstaden. Tvärtom. Det var i den av historiska amerikanska gangsters så sägenomsusade staden som han började skriva – minnen från Malmö.

Greger LarssonMan kan möjligen anta att Greger Larsson ändå på något sätt hade gangsterledaren Al Capone och allt det som hände på 1920- och 30-talen i Chicago – bland annat mördades sju personer i den så kallade S:t Valentines Day-massakern 14 februari 1929 – i bakhuvudet då han satte sig ner för att skriva boken Malmömord. För liksom många av de böcker som skrivits om maffians grymma mord i Chicago så kan även Malmömord fungera som en guidebok till platser som man egentligen inte vill besöka.

Skillnaden mellan det som hände i gangstervärlden i Chicago och det som hänt i mordens Malmö är förstås väsentlig. Capone och hans gelikars illdåd har gått till historien på ett helt annat sätt än de skånska morden. Men precis som Kristian Lundberg, författare och litteraturkritiker med Malmö som bas, skriver i förordet till Malmömord så utgår Greger Larsson från muntliga och anekdotiska skrönor och gör genom djuplodande faktainhämtning Malmö till mordens och mördarnas stad.

Genom tolv mordfall från 1965 till 2004 guidar oss Greger Larsson bland den verklighet som på många sätt överträffar dikten i de flesta kriminalromaner. Alla fakta sägs vara hämtade från offentliga uppgifter i domar och förundersökningar. Malmömord har ett tilltalande upplägg som i grunden består av tolv historiska berättelser i ett slags journalistiskt format. Boken går alltså på djupet med en journalistisk ansats, där man som läsare inte har någon anledning att tvivla på faktainnehållet, men med avsaknad av referenser.

Den tidigare nämnde Kristian Lundberg menar att hans favorit bland berättelserna är “Kannibalen på Kornettsgatan”. Det är förståeligt! Det mordet har allt. Och det är äckligt till max. Det är fascinerande hur författaren kan vara så iskall i sin betraktelse och beskrivning av det som skett. Vi snackar verkligen ingående detaljer kring mordets utförande och kroppsdelars avlägsnande. Det här är genomgående också i de övriga berättelserna. Liksom det faktum att både mördare och mordoffer beskrivs ingående.

Personligen står jag ut med det något knastertorra språket i de tolv berättelserna. Kanske språket till och med bör vara av den karaktären för att läsaren ska kunna stå ut med beskrivningarna …? Nåja, oavsett stilistiskt tilltag så är det här ingen läsning för den kräsmagade. Men är man intresserad i ämnet så föreslår jag att man införskaffar boken och ger sig ut i Malmö för att spana efter de ställen där morden utspelats.

PETER OLOFSSON