MALMÖ 2048

Feb 17th, 2020 | By | Category: 2020-02 feb, Recension

Malmö 2048Författare: Björn Ahlström, Sofia Albertsson, Jenny Green, Elise Elley, Roger von Bonsdorff, KG Johansson, Camilla Olsson, Teodor Werelius, Ina Rosvall, Christian Gripenvik, Johan Agorelius, Hanna Axelsson, Pontus Joakim Olofosson, Dan T. Sehlberg, Carl Aberatio, Emanuel Blume
Antologin är illustrerad av Lisette Knutsen och John Nietzsche.
Svensk Sci Fi, Malmö. 2019
ISBN-978-91-519-1373-5, 349 sidor

I slutet av förra året gav förlaget Svensk Sci Fi ut en antologi med Malmö-tema och SF. Boken demonstrerar att intresset till Malmö är mer generellt och författare som medverkar kommer från olika delar av Sverige. Malmötema eller referenser till Skånska huvudstaden blir gemensam nämnare för alla berättelser. Boken gavs ut med stöd av Malmös stad och det var en klok investering, tycker vi.

Johan Thente skrev nyligen i DN ”Under andra hälften av 2010-talet blev science fiction till mainstream i yngre svensk litteratur. Inte sällan ägnade sig debutanterna åt dystopiska skildringar och flera äldre kollegor hakade också på.” (DN Skandinavisk science fiction med framtiden för sig, 2020-01-16). Detta stämmer väl på Malmö 2048-antologin där alla ägnar sig åt dystopiska skildringar med smärre inslag av sk skandinavisk sf-poesi. Bland de ”yngre författare”, de flesta födda på 80- och 90-talen, måste jag nämna Emanuel Blume, Elise Elley, Hanna Axelsson, Roger von Bonsdorff, Teodor Werelius, Ina Rosvall, Sofia Albertsson, Carl Aberatio, Pontus Joakim Olofsson, Jenny Green, Björn Ahlström, Christian Gripenvik, och Camilla Olsson. Bland ”äldre kolleger” känner jag igen meriterade författare som Dan T Schilberg och KG Johansson. Dessa två har ju alltid haft scfi inslag i sina berättelser så ”hacka på” blir lite missvisande just här.

Carl Aberatio gör SF-debut med en spännande novell som utforskar digitala evolutioner och en sort av neurala nätverk. Boken inleds med finstämda poetiska Revolver av Emanuele Blume som anger ton för hela antologin. Flera noveller är skrivna i tradition av sk skandinavisk sf-poesi, som jag nämnde tidigare. Min personliga favorit är KG Johanssons novell. Kort och koncist alster som är en sorgesång över ”konsumtionssamhällets förfall”. Mycket träffsäkert från KG.

Det är en imponerande samling som pekar på att det är en genre och generation med framtiden för sig. Det finns en mycket bra presentation av alla medverkande författare i slutet av boken. Förteckningen finns även på förlagets sidor om ni är nyfikna: http://www.svenskscifi.se/forfattaremalmo2048.html. Det är en spännande och tankeväckande skildring av staden Malmö och en bra antologi som visar bredd och djup hos våra SF-författare.

ANDRÉ LOUTCHKO