MAKTSKIFTE

Sep 18th, 2009 | By | Category: 1996-3, Recension

Av John Haworth
Rock of Refuge 1989
Översatt av Eva Edén
Normans förlag 1996

Boken är en fristående fortsättning på thrillern Stenhjärtat och tillhör genren religiösa deckare/thrillers. Det är inte helt lätt att särskilja en religiös thriller från en vanlig, men i den här boken får man kanske sig till livs en större dos av det religiösa än i Stenhjärtat.

I Maktskifte, liksom i Stenhjärtat, har geologen Henry Stanwick huvudrollen, en man som lätt hamnar i svårigheter. Tina, som Henry varit tillsammans med och som han har haft det lite trassligt ihop med, har nu åter funnit varandra. De har gift sig och är på väg till Cypern på bröllopsresa. Henry hoppas, både för sin egen och för Tinas skull, att han inte ska hamna i fler trassligheter än de han redan varit inblandad i. Men de hinner knappt landa på Cypern förrän de får reda på att en vän försvunnit, och som det verkar, under mystiska omständigheter. Detta för dem på en oplanerad resa till Libanon. De hamnar i bergstrakterna norr om Beirut, och här kommer Henry i kontakt med en grupp som tidigare hotat honom till livet. De upptäcker att gruppen planerar någonting fruktansvärt, och att de har otäcka biologiska experiment som täckmantel.

Det här är en mycket välskriven och spännande bok med stänk av torr humor. Man förstår att författaren är väl insatt i det politiska livet i Mellanöstern. Säkert har han också fått vara med om en hel del obehagligheter, eftersom han hastigt fick lämna Libanon i helikopter, med amerikanska flottans hjälp. Författaren som skriver under pseudonymen John Haworth bor numera i England.

HELEN STENBACK